آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 24 مرداد ماه 1400 = 15-08 2021

کارشناس: برجام در یک گلوگاهِ خطرناک گرفتار شده است

برجام در یک گلوگاهِ خطرناک گرفتار شده است/آمریکا به کمتر از «برجام پلاس» قانع نیست

محمد مخبر معاون اول رئیسی گفته: بعید است که بتوانیم با نظام سلطه به جایی برسیم و نمی‌توان برنامه‌ریزی خود را برای اداره کشور متکی به رفع تحریم‌ها کرد بلکه باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که فرض بر این باشد که نظام سلطه تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد.

به نظر می‌رسد که حضور رئیسی در دولت و تشکیل تیم سیاست‌خارجی وی که تا حدی اعضای اصلی آن نیز مشخص شده اند، نشان از آن دارد که عصری جدید در عرصه تعاملات با کشور‌های عضو برجام در حالِ آغاز شدن است و در این دوران، جمهوری اسلامی به دنبالِ آزمایش کردن رویه هایِ آزمایش شده در تعاملات خود با غرب نخواهد بود.

«مهدی مطهرنیا»، استاد علوم سیاسی و کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با فرارو در رابطه با سرنوشت برجام در دولت ابراهیم‌ رئیسی گفت: باید بپذیریم که قدرت اصلی در نظام بین الملل و در میان اعضای گروه پنج بعلاوه یک، ایالات متحده آمریکا است و (رژیم) ایران در ارتباط با پرونده هسته‌ای خود، بیش از هر کشور دیگری با آمریکا رو به رو است.

وی افزود: آنچه که در شرایط کنونی وجود دارد، این است که برجام بر اساس ادبیاتِ آمریکایی‌ها باید بازنگری شود و مذاکرات در برجام باقی نماند بلکه به «برجام پلاس» منتهی شود و برجام پلاس در واقع دربرگیرنده پرونده‌های دیگر ایران نظیر پرونده موشکی، قدرت منطقه‌ای و همچنین مسائل حقوق بشری مرتبط با ایران خواهد بود.

مطهرنیا گفت: از این رو اگر دولتِ رئیس جمهور رئیسی این را بپذیرد، گامی به عقب برداشته خواهد شد و قاعدتا این به معنای عقب نشینی ایران ارزیابی خواهد شد. امری که در دولت‌های قبلی ایران به عنوان سازش و عقب نشینی ایران از مواضع انقلابی‌اش ارزیابی می‌شد.

وی گفت: از طرف دیگر، ایران می‌تواند در برابر آمریکا ایستادگی کند و آمریکا نیز در مقابل، برخی تحریم‌های محدودِ کم اثر را برداشته و در نتیجه ایران به برجام بازگردد و گام‌های پنج‌گانه‌ای را که تهران به صورت پلکانی برای خروج از برجام برداشته را معکوس سازد.

وی افزود: دراینجا تنها تحریم‌هایی برداشته خواهند شد که کم اثر و دربرگیرنده تحریم‌هایی خواهند بود که «دونالد ترامپ» آن‌ها را امضا کرده و در واقع، ساختار کلی تحریم‌ها علیه تهران همچنان پابرجا خواهد ماند. از این رو، آنچه که در برجامِ سال ۲۰۱۵ حاصل شده بود، اکنون حاصل نخواهد شد.

مطهرنیا گفت:‌ از طرفی اینکه آمریکا بپذیرد کلیه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و راستی آزماییِ ایران در یک بازه زمانی مشخص در این رابطه را نیز قبول کند، تا حد زیادی بعید به نظر می‌رسد؛ بنابراین می‌توان پیش بینی کرد که برجام در گلوگاهی خطرناک گرفتار شده و ماندن در آن از یک طرف، نشان دهنده عقب نشینی هیبتی و حیثتی ایران محسوب خواهد شد و در سوی دیگر اگر ایران بخواهد از آن خارج شود، عملا اجماع بین المللی را علیه خود ایجاد کرده است. در این راستا، به نظر می‌رسد آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، سیر مذاکرات فرسایشی خواهد بود. در این چهارچوب، اینطور به نظر می‌رسد که کارِ برجام با سختی‌های فراوانی رو به رو است.



کجایی دانالد ترامپ ؟؟؟ August 2, 2021 09:42 PM

شاهد هستیم که فقط در مدت کمتر از ۶ ماه از خروج ترامپ از کاخ سفید، این «وحوش اسلامی تمامیت خواه» دوباره با گستاخی های همیشگی خود، اینگونه به «عرعر کردن ها و جفت انداختن ها» افتاده اند
اروپا و دولت جوباما «مسئول مستقیم» این عواقب سیاست های غلط خود در مقابله با حاکمین جنایتکار اسلامی در ایران اشغالی هستند

کجایی دانالد ترامپ؟
کجایی دانالد که ببینی جانشین ات (جوباما) اینگونه «دست به گِل داده» و اینگونه این جماعت آخوند ترسو و بزدل را «شیر» کرده که دست به ماجراجویی پشت ماجراجویی، در این ۵ ماه گذشته زده اند

کجایی ترامپ که این ملت متمدن و ستمدیده و این کشور چندهزار سالهٔ باستانی را از منجلاب غارت اسلامگرایان، چینی ها، روس ها و اروپائی ها، رهایی بخشی؟

۲۰۲۱ بار لعنت به ائتلاف و اتحاد اسلامگرایان، چینی ها، روس ها و اروپایی ها!

گزارش یا اعتراض به این نظر


چماق، چماق و فقط چماق !!! August 2, 2021 10:17 PM

آقای بلینکن!
متأسفانه فرستادن پیام شما به گوش رژیم حاکم و اشغالگر ایران، «خیلی خیلی دیر» انجام شد

رژیم مفسدین و تبهکاران شیعه:
• با قاپیدن هویج از دست دولت جوباما!
• با صدای بلند عرعرکردن های خود!
• و جفتک انداختن های همیشگی خود!

«دولتِ هویج بدستِ شما» را همچنان به گودی انداخت که بیرون آمدن از آن ۴ سال طول خواهد کشید که رئیس جمهور آیندهٔ آمریکا جور آن را خواهد کشید
در منطق ۱۴۰۰ سالهٔ استبداد و ارتجاع خونین اسلامی «ملایمت و نرمش» نشانهٔ آشکار از «ضعف و ذبونی دشمن» است و دولت وقت آمریکا با سیاست های نا بخردانهٔ خود، خودش را نزد اسلامگرایان «ناتوان و ضعیف» جلوه داده و «گستاخی های اسلامگرایان» در منطقه از اواخر ماه ژانویهٔ گذشته «افزایش چشمگیری» پیدا کرده اند که «ثبات و امنیت منطقه و جهان را تهدید می کند»
این امر فقط و فقط بخاطر در پیش گرفتن «سیاست های غلط، ضد منافع ملل منطقه و حتی ضد منافع ملی آمریکاست»

آقای بلینکن، شما و دولت متبوع شما، با در پیش گرفتن سیاست های غلط در ۶ ماه گذشته، حالا منتظر «عواقب و زیاده خواهی های خطرناک» اسلامگرایان بایستی باشید

هرگونه سیاست «مذاکره، نرمش و ملایمت» در مقابله با این اسلامگرایان خون آشام، جنایتکار و اشغالگر که بدنبال:
• بلعیدن جهان!
• اشغال سرزمین ها!
• نابودی تمدن های با ارزش بشری!
• انکار و پایمال کردن حقوق انسان ها!
• و به بردگی کشیدن جهان بشریت!

هستند را بایستی از دستور کار دولت وقت آمریکا خارج کرد و به این انسان ستیزان اسلامی، هیچ فرصتی را نباید داد تا ثبات و امنیت جهان بشریت را تهدید کنند

«بمباران سنگین حزب الله، حشدالشعبی، حماس و سپاه قدس» بایستی «روزانه» برای ماهها ادامه یابند تا «درس عبرت تلخی» و «پیام محکمی» به حاکمان ترسو و بزدل در ایران اشغالی باشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


فارسی August 3, 2021 07:57 AM

بایدن هم از جنس اوباما است ولی فحاشی به بایدن کمکی به ایرانی‌ها نمی کند ایرانیان مخالف رژیم به جای فحاشی بهتر است یک لابی قوی تشکیل دهند و‌همانند نایاک با تیم بایدن به گفتگو بنشینند و بتوانند صدای مردم را به بایدن یا بلیتکن برسانند

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان August 11, 2021 02:39 AM

دمکراتها و شرکای کینه جو و احمق اروپایی هرگز حاضر به از دست دادن بازار پر رونقی که رژیم دستنشانده آنان برایشان تا کنون مهیا کرده از آن بگذرند!
واقعیت آنستکه که همگان به چشم دیده اند یعنی مماشات چه بصورت نهان و آشکار دولتهای پبشین آمریکا و اروپا با نوکران خود رژیم جمهوری عسلامی!
فرار مغزها، غارت منابع معدنی خام از کشور، اعمال مخرب در ساختارهای اصلی کشور، از میان بردن توان اقتصادی، سیاسی، نظامی و اعتبار و آبروی کشور در منطقه و جهان همه و همه تا کنون توسط رژیم وابسته ملاها انجام گرفته!
در چنین شرایطی آنها هرگز حاضر نخواهند شد که از چنین دست آوردهایی بگذرند!
بنابرین این بازیهای کثیف همچنان تا تجزیه و پراکنده ساختن و یا از میان بردن اکثریت مردم ایران با اجرای طرحهای اهریمنی آنها ادامه خواهد یافت!
در

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: