آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 3 فروردین ماه 1402 = 23-03 2023

دیدار با نمایندگان اروپا در اسلو؛ چرا خامنه‌ای به غلط کردم گویی افتاده؟

پس از دیدارهای پاسدار شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی با برخی مقامات عربستان و امارات که ذلت و خواری رژیم درمانده خامنه ای را به جهانیان نشان داد، گزارشها حاکیست که یک نماینده دیگر حکومت ایران در اسلو پایتخت نروژ با نمایندگان اروپايی دیدار داشته است.

به نظر می رسد خامنه ای فهمیده که با چین و روسیه آبی برای حکومت او گرم نمی‌شود و به دنبال راهی برای ایجاد گفتگوهای محرمانه با کشورهای غربی است. خمینی گفته بود که حفظ نظام اوجب الواجبات و حتی از نماز هم واجب تره...

بی بی سی در گزارشی گفت: علی باقری‌کنی، مسئول مذاکرات هسته‌ای در وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبر داد که با نمایندگان سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه در شهر اسلو ملاقات کرده و درباره «طیفی از موضوعات» گفت‌وگو کرده است.

باقری کنی با انتشار توییتی نوشت: «در پیشبرد منافع ملی خود، از جمله از طریق دیپلماسی، مصمم هستیم.»

مذاکرات احیای برجام به بن‌بست رسیده است و کشورهای اروپایی که پیش از این اصرار داشتند تا به عنوان میانجی در این مذکرات مشارکت کنند، از فعالیت دیپلماتیک گسترده در این زمینه دست کشیده‌اند.

این کشورها می‌گویند که پیش‌نویس توافق برجام آماده است و ایران و آمریکا باید برای پیوستن به آن تصمیم بگیرند. اما ایران و آمریکا همدیگر را به زیاده‌خواهی متهم می‌کنند و این مذاکرات، بدون نتیجه متوقف شده است.

هنوز دقیق روشن نیست که در ملاقات اخیر باقری کنی و نمایندگان سه قدرت اروپایی عضو برجام، چه موضوعاتی مطرح شده است.

در این میان آلمان می‌گوید که در دیدار باقری‌کنی و نمایندگان سه کشور اروپایی درباره برجام مذاکره نشده است.

وزارت خارجه آلمان با انتشار توییتی ضمن تایید خبر ملاقات نمایندگان کشورهای اروپایی عضو برجام با علی باقری کنی، اعلام کرد که در این دیدار درباره برجام مذاکره‌ای صورت نگرفته است.

در توییت وزارت خارجه آلمان آمده که این دیدار به تشریح مواضع این کشورها «در مسایل مختلفی که ایران به سیاست‌های تنش‌زا روی آورده» اختصاص داشته است.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، عصر پنج‌شنبه سوم فروردین برای دیداری رسمی به لندن می‌رود. او قرار است با ریشی سوناک، همتای بریتانیایی خود از جمله درباره مسایل مرتبط با ایران گفت‌وگو کند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، نتانیاهو در این دیدار بر لزوم تشکیل جبهه‌ای واحد علیه جمهوری اسلامی تاکید خواهد کرد.

وبسایت آکسیوس پیش تر به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی خبر داده بود که این کشور به مقام‌های آمریکا و چند کشور اروپایی اطلاع داده است اگر جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را به بالای ۶۰ درصد برساند، وارد قلمرو خطرناکی خواهد شد که می‌تواند منجر به حمله نظامی اسرائیل شود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: