آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 20 مرداد ماه 1401 = 11-08 2022

سرانجام توافق برجام؛ اگر جمهوری خواهان پیروز شوند..

ایرنا خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی در گزارشی پیرامون وضعیت مذاکرات احیای برجام در وین نوشت: بعد از انتخابات کنگره آمریکا در ماه نوامبر و احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان، بازگشت به توافق دشوارتر می‌شود.

اتحادیه اروپا در اقدامی یکجانبه تصمیم گرفت که پیشنهاد‌های مطرح را شده را به عنوان متن نهایی توصیف و پایان مذاکرات را اعلام کند. این در حالیست که پیش از آغاز مذاکرات، هیات جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که در روز عاشورا (دوشنبه) بنا به مسائل مذهبی مذاکره نخواهد کرد. با این حال به محض دریافت متن اروپا، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را منتقل کرد.

این در حالیست که رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی با گذشت چند روز از پایان دور تازه مذاکرات و با وجود تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم پاسخ سریع تهران به متن نهایی ارائه شده، اعلام کرد که در ایران هنوز هیچ جلسه‌ای در سطح عالی برای بررسی این متن برگزار نشده است.

ایرنا نوشت: جمهوری اسلامی برای رسیدن به توافق نهایی همواره اعلام آمادگی کرده، اما پای سندی را امضاء خواهد کرد که ضمن تامین منافع ملت، از شاخص پایداری و قابل اتکاء بودن برخوردار باشد. بدیهی است که تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتار‌های غیرقانونی آمریکا یک دغدغه جدی بشمار می‌رود.

این منبع حکومتی افزود: ناگفته پیداست دولت ضعیف «جو بایدن» که قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به برجام را ندارد، بعد از انتخابات کنگره و احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان، از قدرت به مراتب ضعیف‌تری برخوردار خواهد بود و بازگشت به توافق با ایران دشوارتر می‌شود. از این رو تاکتیک مقصرجلوه دادن ایران و تبلیغات گسترده رسانه‌ای علیه ایران تا پیش از انتخابات کنگره امری قابل پیش بینی است.

از سوی دیگر سفیر آمریکا در اسرائیل با اشاره به توقف و بن‌بست در مذاکرات احیای برجام گفت که همه گزینه‌ها برای مقابله با اتمی‌شدن جمهوری اسلامی روی میز است.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: