آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 29 دی ماه 1400 = 19-01 2022

چگونه جو بایدن به رئیس جمهوری منفور تبدیل شد؟

روزنامه گارین در گزارشی نوشت: بایدن پس از کسب آرا بیش‌تر از هر نامزد دیگر ریاست جمهوری امریکا اکنون تنها پس از گذشت دوازده ماه از مدت زمان ریاست جمهوری اش یکی از نامحبوب‌ترین روسای جمهوری امریکا محسوب می‌شود.

برای ماه ها، میزان محبوبیت بایدن در میانه رقم ۴۰ درصد و با میانگین مقبولیت ۴۲ درصد قرار داشت. با این وجود، نظرسنجی موسسه "کوئین پیاک" که نتایج آن هفته گذشته منتشر شد نشان می‌دهد محبوبیت او ۳۳ درصد است که وخیم‌ترین درصد ممکن بوده است. تحلیلگران سیاسی به عوامل متعددی برای عدم محبوبیت بایدن اشاره می‌کنند.

"بیل گالستون" پژوهشگر ارشد مطالعات حکومت داری در اندیشکده بروکینگز می‌گوید: محبوبیت بایدن با گسترش سویه دلتای کرونا در سراسر کشور کاهش یافت و پس از خروج پر آشوب نیرو‌های امریکایی از افغانستان که در جریان آن ۱۳ نیروی نظامی بر اثر بمبگذاری انتحاری در فرودگاه کابل کشته شدند به شدت کاهش یافت.

اگرچه اکثریت امریکایی‌ها طرفدار خروج نیرو‌های نظامی خود از افغانستان بودند، اما مشاهده صحنه‌های ناامید کننده در کابل در حالی که طالبان کنترل اوضاع را در دست می‌گرفت برداشت موجود از بایدن به عنوان یک کارشناس باسابقه در امور مرتبط با سیاست خارجی که می‌تواند جایگاه امریکا را در صحنه بین المللی احیا کند تضعیف کرد.

گالستون می‌افزاید:"شیوه خروج ما از افغانستان ضربه‌ای به تصویر ایجاد شده درباره تجربه و شایستگی رئیس جمهوری امریکا در افکار عمومی وارد ساخت که تاثیری ماندگار دارد".

از نظر تاریخی، رای دهندگان امریکایی تمایل دارند حزب رئیس جمهوری را در اولین انتخابات میان دوره‌ای پس از در دست گرفتن قدرت توسط دولت تازه مجازات کنند. با این وجود، زمانی که رئیس جمهور نامحبوب باشد شکست‌ها مهیب‌تر می‌شوند.

قدرت غیر منتظره جمهوری خواهان در سال گذشته در انتخابات در ایالت‌هایی که بایدن با اختلاف زیادی در سال ۲۰۲۰ در آن پیروز شده بود مانند ویرجینیا و نیوجرسی هشداری جدی درباره آینده خطرناک پیش رو به حزب دموکرات بود.

نتایج انتخابات نشان داد که آن شور و اشتیاقی که باعث پیروزی دموکرات در دوره ترامپ شد از بین رفته است. شاید برای دموکرات‌ها نگران کننده‌ترین احساس حس ضعف رای دهندگان باشد. براساس نظرسنجی "یوگاو" و شبکه خبری "سی بی اس" علیرغم کارزار واکسیناسیون گسترده و تریلیون‌ها دلار کمک مالی، رای دهندگان اکنون نسبت به وضعیت شیوع کرونا و اقتصاد در مقایسه با اوایل دوره قدرت گیری بایدن احساس بدتری دارند.

نظرسنجی "گالوپ" که نتایج آن روز دوشنبه منتشر شد با نشان دادن بیش‌تر این ناامیدی تغییر چشمگیری را در ترجیحات حزبی در سال گذشته نشان داد که از برتری ۹ امتیازی دموکرات‌ها در ابتدای سال ۲۰۲۱ به برتری پنج امتیازی جمهوری خواهان در پایان سال تغییر پیدا کرده بود. این تغییر پس از سقوط محبوبیت بایدن به عنوان رئیس جمهور صورت گرفت.

چنین وضعیتی برای دموکرات‌ها پنجره‌ای بسیار باریک و محدود برای تحقق وعده‌های کارزار انتخاباتی را باز می‌گذارد از حقوق انتخابات و رای دهی گرفته تا اصلاحات در قانون مهاجرت. بخش مهمی از چالش پیش روی بایدن متقاعد کردن اعضای جامعه‌ای است که اکنون امید ضعیفی به آینده دارند.

به گفته تحلیلگران، بایدن در حال از دست دادن پایگاه حمایتی خود در میان رای دهندگان جوانی است که از انفعال او در مورد تغییرات آب و هوایی، مراقبت‌های بهداشتی و بخشودگی بدهی‌های دانشجویان خشمگین هستند و پیش‌تر از او حمایت کرده بودند.

رای دهندگان لاتین تبار هم اعتماد خود را نسبت به توانایی بایدن برای مدیریت اقتصاد و مهار شیوع کرونا از دست داده اند و پرچم قرمز (نماد حزب جمهوری خواه) را به دموکرات‌ها نشان دادند و به سوی ترامپ و حزب جمهوری خواه تغییر جهت نشان داده اند. آنان ازعدم پیشرفت در زمینه حقوق رای و اصلاحات پلیس ناامید شده اند.




بابک خرمدین January 19, 2022 06:14 PM

گنه کرد در بلـــــــــخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: