آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 30 مهر ماه 1400 = 22-10 2021

پولشويی؛ خامنه‌ای و پاسدارانش در لیست سیاه می‌مانند

گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی، اف‌ای‌تی‌اف اعلام کرد که رژیم ایران کماکان در فهرست سیاه این سازمان بین المللی باقی می‌ماند.

این گروه بین‌المللی که با هدف مبارزه با پول‌شویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند، تصویب چند لایحه مرتبط با پولشویی را برای خروج رژیم ایران از فهرست سیاه لازم می‌داند.

گروه اف‌ای‌تی‌اف دو سال پیش پس از اینکه حکومت ایران از تصویب برخی لوایح مربوط به پولشویی و اصلاحات لازم در نظام مالی خود خودداری کرد، اعلام کرد که جمهوری اسلامی را به فهرست سیاه خود بازگردانده است.

داود دانش‌جعفری استاد دانشگاه در این باره گفت: در صورت عدم همکاری با این نهاد، راهکار جایگزین، همین وضع موجود است. یعنی هزینه‌های اضافی بر معاملات تجاری کشور همچنان تحمیل خواهد شد. این هزینه‌های اضافی به این دلیل است که کشورهای دیگر به هنگام انجام مبادلات مالی باید تدابیر مضاعفی اتخاذ کنند که این تدابیر هزینه معامله را افزایش می‌دهد. این موضوع تازه مربوط به مواردی است که طرف معامله تمایل انجام معاملات با ریسک بالا را داشته باشد، در بسیاری از موارد طرف معامله به هیچ قیمتی حاضر نیست تبعات معامله با ریسک بالا را بپذیرد و لذا در این میان بانک‌ها و تمام نهادهای مالی ایرانی هر روز در صحنه بین‌المللی منزوی‌تر خواهند شد.

این در حالیست که پاسدار احمد وحیدی، وزیر کشور در دولت رئیسی ضمن مخالفت با پیوستن به این سازمان بین المللی گفت: در موضوع FATF شاهد هستیم که آنها در پوشش یک سازمان مبارزه با پولشویی یک جریان شکل‌دهنده امنیتی را به‌وجود آورده‌اند، در حقیقت FATF یک سازمان اقتصادی نیست بلکه یک سازمان امنیتی است.

وی طی سخنانی اظهار داشت: ما امروز در پناه معماری‌ای که امام بزرگوار کردند، حرکت خود را به‌پیش می‌بریم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: