آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 2 آذر ماه 1401 = 23-11 2022

آمبولانس‌های ویژه قرارگاه سرکوب ثارالله در کانون توجهات جهانی

سخنگوی دربند کانون مدافعان حقوق بشر در ایران از زندان اوین در نامه‌ای به ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل یادآورشده که استبداد دینی در ایران با سرکوب و کشتار مانع از دستیابی مردم به حقوق خود از جمله دموکراسی و آزادی و رابطه نرمال و طبیعی با جهان برای توسعه کشور شده است.

نرگس محمدی افزوده است: زندان‌های حکومت مملو از زندانی است؛ هر روز در خیابان‌ها جوانان شجاع و بی‌گناه کشته می‌شوند؛ از کشتار زنان به کشتار کودکان هم رسیده‌اند اما مقاومت مردم ادامه دارد.

در این نامه که متن آن روز چهارشنبه دوم آذر و در آستانه نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد، خانم محمدی با اشاره به اقدامات خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان نوشته است: از کدام نقض حقوق بشر در این حکومت بگویم؟ به سرکوب‌های سال‌های گذشته اشاره نمی‌کنم، چرا که خود پرونده‌های جداگانه می‌خواهد. (رادیو فردا)

در همین حال وزارت خارجه آمریکا، در یک بیانیه رسانه‌ای «سوء استفاده نهادهای امنیتی در ایران از آمبولانس برای بازداشت‌شدگان در جریان سرکوب اعتراضات جاری و بازداشت معترضان زخمی در مراکز درمانی» را به شدت محکوم کرده و از اعتراض جامعه پزشکی به چنین اقداماتی حمایت کرده است.

یک سخنگوی آمریکايی گفته «چنین روش‌هایی باعث سلب اعتماد عمومی از خدمات پزشکی می‌شود» و گفته «جای تعجب نیست که مردم ایران چنین به نقض آشکار حقوق بشر خود اعتراض می‌کنند».

در ادامه این بیانیه آمده است که «این رویه نشانه آن است که رهبران ایران تا چه حد از مردم خود می‌ترسند و تا چه اندازه برای سرکوب اعتراضات مردم ایران تقلا می‌کند».

بیانیه وزارتخارجه آمریکا افزوده است که «چشم جهان به ایران است؛ بهره‌برداری از آمبولانس و مراکز خدمات پزشکی برای سرکوب معترضان مسالمت‌آمیز یکی از اقدامات مذبوحانه‌ای است که ماهیت رفتار رژیم را آشکار می‌کند؛ موارد تعدی از حقوق بشر که حکومت بر مردم ایران تحمیل می‌کند نباید بدون عواقب بماند».

همزمان، نشریه نیویورک تایمز چاپ آمریکا در گزارشی تفصیلی به استفاده نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران از آمبولانس در مقابله با اعتراضات جاری پرداخته و به نقل از شاهدان عینی گفته است که ماموران امنیتی معترضان را به داخل آمبولانس‌هایی که در اختیار داشتند می‌انداختند و می‌بردند.

نیویورک تایمز گفته است که این گزارش براساس اظهارات شاهدان و ده‌ها ویدئو و تصویری که بررسی کرده تهیه شده است.

این روزنامه به نقل از کارشناسان حقوق پزشکی گفته است اینگونه استفاده آمبولانس ناقض هنجارهای بین‌المللی در مورد بی‌طرفی پزشکی است و « نشان می‌دهد رژیم تا چه اندازه در تلاش بوده تا تظاهرات سراسری ایران را سرکوب کند». (بی بی سی)

رویدادهای اخیر در نهایت این نهاد را بیدار کرده است

سایت وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲ آذرماه در باره نشست هفته آینده شورای حقوق‌بشر در مورد سرکوب معترضان در ایران نوشت: ما واقعاً شاهد یک سرکوب وحشیانه علیه افرادی هستیم که صرفاً از آزادی بیان، تشکل و اجتماع خود استفاده می‌کنند. جوانان واقعاً در اینجا پیشتاز هستند و جوانان بیشترین فشار این سرکوب را متحمل شده‌اند.

این منبع افزود: شورای حقوق‌بشر در گذشته واقعاً توجه خود را به‌طور کامل روی ایران متمرکز نکرده بود ولی رویدادهای اخیر در نهایت این نهاد را بیدار کرده است. بنابراین ما بسیار خوشحالیم که می‌بینیم این ابتکارعمل پیش می‌رود و امکان تشکیل نوعی کمیسیون تحقیق یا نهاد حقیقت‌یاب اختصاصی را ایجاد می‌کند.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: