آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 8 مرداد ماه 1400 = 30-07 2021

آمریکا؛ بازگشت آثار باستانی عراق به همراه نخست‌وزیر

آمریکا قصد بازگرداندن مجموعه قابل توجهی از آثار باستانی عراق را دارد. این مجموعه آثار که شامل ۱۷۰۰۰ قطعه آثار باستانی با قدمت حداقل ۴۰۰۰ سال پیش می‌شود، به همراه نخست‌وزیر عراق به این کشور بازگردانده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساعاتی پیش وزیر فرهنگ عراق در گفتگو با خبرنگاران و اهالی رسانه گفت که «ایالات متحده قصد بازگرداندن حدود ۱۷۰۰۰ گنجینه باستان‌شناسی با قدمت ۴۰۰۰ سال قبل را دارد- که در دهه‌های اخیر در یک سری غارت بی‌سابقه از عراق خارج شده‌اند.

بیانیه وزارت فرهنگ عراق چند روز پس از دیدار مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن منتشر شده است.

وزیر فرهنگ عراق در بخشی از این بیانیه گفت که بازگشت آثار باستانی عراق که بیشتر آثار باستانی مربوط به بین‌النهرین هستند، از طریق هواپیمای مصطفی الکاظمی هنگام بازگشت به کشور انجام خواهد گرفت.

وزیر فرهنگ عراق ضمن تشکر از این تصمیم گفت که «این بزرگ‌ترین بازگشت آثار باستانی به عراق است» و «در نتیجه ماه‌ها تلاش و مذاکرات مقامات عراقی اجرایی شده است».

وزارت فرهنگ عراق هم‌چنین اعلام کرد که «اکثر قطعات باستانی بازگردانده شده نشانگر مبادلات تجاری در دوره سومری هستند».

اغلب آثار عتیقه عراق پس از حمله آمریکا به حکومت عراق در سال ۲۰۰۳ توسط باندهای تبهکار سازمان‌یافته مورد غارت قرار گرفته و از عراق خارج شده‌اند.

مدیر آثار باستانی و میراث باستانی موزه بصره به خبرگزاری فرانسه گفته که «تعیین تعداد و ارزش قطعاتی که از مناطق و محوطه‌های باستانی به سرقت رفته‌اند، غیرممکن است».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: