آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 9 خرداد ماه 1399 = 29-05 2020

توییتر صفحه مشاور امنیتی روحانی را معلق کرد

کاربری خبر داد: توییتر صفحه حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی رو معلق کرد. حسام‌الدین آشنا البته در توییتر به هشدار مستقیم به خبرنگاران ایرانی فعال در رسانه‌های خارج از ایران شهرت دارد. در کارنامه او، معاونت ویژه وزارت اطلاعات در زمان جنایات موسوم به "قتل‌های زنجیره‌ای" دگراندیشان هم هست.

شبکه اجتماعی توییتر روز جمعه صفحه حسام‌الدین آشنا را معلق کرد. اگرچه رسانه‌های جمهوری اسلامی این اقدام توییتر را به توییت حسام‌الدین آشنا به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، که در آن خواهان پایان بخشیدن به "ساختارهای نژادپرستانه و طبقاتی در ایالات متحده" شده بود نسبت می‌دهند، اما نام حسام‌الدین آشنا در توییتر یادآور توییت هشدارآمیز او به خبرنگاران ایرانی فعال در رسانه‌های خارج از ایران است.

او در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها درباره سقوط هواپیمای اوکراینی و پیش از آن که سپاه پاسداران اعلام کند که "خطای انسانی" نیروهایش موجب سقوط هواپیما شده است، نوشت: «هشدار! به کارگزاران ایرانی‌تبار رسانه‌های فارسی‌زبان هشدار داده می‌شود از مشارکت در جنگ روانی مربوط به هواپیمای اوکراینی و همکاری با ایران‌ستیزان خودداری کنند.»

توییت هشدارآمیز مشاور روحانی موجی از اعتراضات را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت و او را مجبور کرد که توییت پیشین خود را اصلاح کند و درباره هشدار‌های خود توضیح دهد. مشاور روحانی در توییت بعدی خود نوشت، "هشدار تهدید نیست!"

همان زمان سازمان گزارشگران بدون مرز توییت‌های هشدار‌آمیز حسام‌الدین آشنا علیه روزنامه‌نگاران رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور را محکوم کرد.

امیر رشیدی، فعال در حوزه آزادی اینترنت، امروز جمعه در پی معلق شدن حساب کاربری حسام‌الدین آشنا در توییتر، درباره این اقدام توییتر نوشت: «دیر انجام شد. اون شبی که خبرنگاران را تهدید کرد و خیلی‌ها از جمله خود من ریپورتش کردیم باید باهاش برخورد می‌شد. ولی خب بیایید این دعوای توییتر با ترامپ رو به فال نیک بگیریم بلکم توییتر شروع کند تا به قوانین خودش احترام بگذارد.»


مشاور روحانی پرورش یافته مکتب سعید امامی است

یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی در تهران در ارتباط با جان باختن تعدادی قابل توجه از هموطنانمان در حادثه منهدم شدن هواپیمای بوئینگ 737 و تاخیر سه روزه در اعلام آن به سایت «انتخاب» گفت: اگر به فضای مجازی و جامعه مدنی کشور نگاهی موشکافانه انداخته شود، شاهد هستیم که عموم مردم بر این باور هستند اگر این هواپیمای متعلق به یک کشور خارجی نبود و پای شهروندان غیرایرانی وسط نبود، هیچ‌گاه علت واقعی حادثه بیان نمی‌شد. این امر را می‌توان اوج یک فاجعه اجتماعی دانست. یعنی همین مردمی که در چند روز گذشته با تردید علت سقوط هواپیما را موشک می‌دانستند، اکنون می‌گویند اگر هواپیما ایرانی بود، علت آن نیز اعلام نمی‌شد. این مساله به فرهنگی نهادینه شده در تاریخ 40 سال مدیریت جمهوری اسلامی ایران بر می‌گردد که مردم را «نامحرم» ارزیابی می‌کند.

عبدالله ناصری در بخشی از گفته‌های خود پیرامون، برخی از مقامات سیاسی همانند حسام‌الدین آشنا (مشاور روحانی) و برخی دیگر مبنی بر رد صریح فرضیه انهدام هواپیما با موشک و اکنون تایید همین مساله، تاکید کرد: از آقای آشنا انتظار بیشتری ندارم. انتظار من به عنوان یک کنش‌گر این است که آقای روحانی به عنوان کسی که نظام‌نامه و منشور حقوق شهروندی را طرح کرده و مدعی آزادی بیان و اطلاعات است، چرا امثال آشنا را به حلقه درونی دولت راه بدهد. در سطحی دیگر، بر این باور هستم که اساس مشکل به هیچ عنوان شخص حسام‌الدین آشنا نیست. آشنا پرورش یافته مکتب سعید امامی است و باید این واقعیت را بپذیریم که او مشاور و داماد وزیر اطلاعاتی است که اصرار داشت زیر بار مسئولیت پذیرش اشتباه قتل‌های زنجیره‌ای نرود.

مشاور روحانی روز پنجشنبه در توییتر خود نوشته بود: «به کارگزاران ایرانی‌تبار رسانه‌های فارسی‌زبان هشدار داده می‌شود از مشارکت در جنگ روانی مربوط به هواپیمای اوکراینی و همکاری با ایران‌ستیزان خودداری کنند.

عبدالله ناصری افزود: بیانیه دادن و عذرخواهی ساده در باره ساقط کردن هواپیما و جان باختن شمار زیادی از ایرانیان، جامعه را راضی نخواهد کرد. مردم تحولات چند وقت اخیر همانند دی ماه 96، آبان 98، آلودگی شهر تهران، تورم، ساقط کردن هواپیما را به هم پیوند خواهند داد و به این نتیجه می‌رسند که گرفتار در شرایط غلط و بد هستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: