آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 7 آذر ماه 1401 = 28-11 2022

نویسنده فرانسوی: و این زمانی است که دیکتاتورها سقوط می‌ کنند

کتاب های بالینی به آن دسته از کتابها گفته می‌شود که مونس و همدم کتابخوان در اوقات تنهایی و خلوت با خویش است. به‌خصوص پیش از خواب! که آن را از کنار بالینش برداشته و چند ورقی می‌خواند. این کتاب ها در واقع معرف عوالم و دنیای ذهنی و عاطفی خواننده است.

«نبرد من» اثر جاودان! پیشوای همه دیکتاتورها، از جمله کتاب‌هایی است که مستبدین در کنار خود دارند. در آن فنون پروپاگاندا و تبلیغات عوام‌فریبانه با دروغ‌های هر چه بزرگتر و ارعاب و وحشت افکنی در جامعه، با دقت و وسواس نگاشته شده است.

آدولف هیتلر در این کتاب، ضمن اشاره به دلایل روانی شکست آلمان در جنگ جهانی اول، برای پیش برد نقشه‌های خود به تأثیر دروغ‌های بزرگ می‌پردازد. چرا که کسی گمان نمی‌کند گوینده دروغ بزرگ، آن‌قدر گستاخ باشد که چنین بگوید. در نتیجه «در دروغ بزرگ همواره نیروی قابل باور بودن موجود است»

در یک گزارش تحقیقی در آمریکا در مورد شرح حال روحی هیتلر آمده است: «اولین قانون او این است که هیچ‌وقت نگذارید مردم دلسرد شوند، هیچ‌وقت خطا و تقصیری را نپذیرید، هیچ‌وقت تصدیق نکنید که دشمن ممکن است صفت خوبی داشته باشد، هیچ‌وقت جایی برای جایگزین باقی نگذارید، در آن واحد روی یک دشمن متمرکز شوید و تقصیر هر اتفاق بدی را بر گردن او بیندازید. مردم دروغ بزرگ را زودتر از دروغ کوچک باور می‌کنند.

خامنه‌ای روز شنبه با بسیجی های ترسیده از اوضاع امروز و نگران از فردای خویش دیدار داشت و می‌بایست برای روحیه دادن به آنها به هر رسن و ریسمانی متوسل می شد.

وحشت خامنه‌ای از پیش‌بینی ارنست همینگوی

دیکتاتورها چگونه سقوط می‌کنند؟ این پرسشی است که هر انسان تحت ستم می‌پرسد و گاه پاسخ‌هایی راهگشا می‌شنود. ارنست همینگوی (۱۹۶۱- ۱۸۹۹) نویسنده امریکایی برنده نوبل ادبیات گفته بود: «سقوط دیکتاتور شبیه به ورشکستگی یک تاجر است، ابتدا به‌صورت تدریجی و سپس ناگهان سقوط رخ می‌دهد».

و همین ترس از سقوط است که خامنه‌ای را مجبور به گفتن دروغ‌های بازهم بزرگتری کرده است. او در دیدار با بسیجیان گفت: امام دست به تشکیل بسیج بیست میلیونی زد....

خوب اگر این ادعا راست بود پس چرا یکی از دلایل شکست در جنگ هشت ساله با عراق کمبود نیرو در جبهه‌ها عنوان شد و این‌که مردم دیگر به جبهه نمی‌روند... اگر سپاه تحت‌امر همین خامنه‌ای چند میلیون بسیجی رسمی و غیررسمی در اختیار دارد، پس چرا در همین جلسه برایشان آیهٔ لَا تَهِنُواْ وَلَا تَحْزَنُواْ (سست و اندوهگین نشوید) خواند و از نترسیدن و جا نزدن گفت!

خامنه‌ای خوب می‌داند قیام مردم ایران سر بازایستادن ندارد و او ناگزیر تنها به نیروی سرکوبگر سپاه و بسیج و جنایتکاران رذل لباس شخصی تکیه دارد. به همین خاطر به آنها التماس می‌کند که: «بسیجی بمانید و روحیه و ایمان بسیجی را در خود حفظ کنید و اجازه ندهید دشمنی که بیش از تسلط بر سرزمینها به‌ دنبال تسلط بر مغزها است، به این هدف دست یابد... و غافلگیر نشوید»

از آلبر کامو (نویسنده فرانسوی برنده جایزه ادبی نوبل) پرسیدند «قیام چیست؟» او گفت: هنگامی که ترس از بین می‌رود و تمام مردم می‌گویند «نه». و این زمانی است که دیکتاتورها سقوط می‌کنند...




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: