آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 24 دی ماه 1400 = 14-01 2022

برجام؛ پاسخ امام جمعه خامنه‌ای به هشدار تازه مقام آمریکايی

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته طی سخنانی هشدار داد که تنها چند هفته برای نجات توافق برجام فرصت باقی مانده و اگر مذاکرات شکست بخورد، واشنگتن گزینه‌های دیگری را بررسی خواهد کرد.

در واکنش به این اظهارات امروز امام جمعه خامنه ای در تهران گفت: دشمن به توافق بیش از ما نیاز دارد‌‌.

وی گفت: در جنگ دیپلماسی عزیزان ما باید غیرت‌مندانه بایستند و با تدبیر و حکمت و عقلانیت طراحی‌های دشمن را زمین بزنند، به نحوی که موفق شوند تحریم‌های ظالمانه را از سر راه ملت ما بردارند، البته دشمن به این توافق بیشتر از ما نیازمند است و باید ما حساب شده پیش برویم. البته که نباید بگذاریم مذاکرات فرسایشی شود.

این در حالیست که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایرنا امروز در یک گزارش تحلیلی نوشت: کار برای تصمیم‌گیری بایدن درباره ایران سخت شده است.

این منبع نوشت: دولت بایدن ماه‌ها فرصت داشت تا به کارزار موسوم به فشار حداکثری پایان دهد، اما نه تنها چنین نکرده که بر اساس شنیده‌ها تلاش کرده است از تحریم‌های دوران ترامپ به عنوان اهرمی در مذاکرات بهره گیرد.

ایرنا افزود: بخش عمده این مساله به مناسبات داخلی نهادهای سیاسی آمریکا به ویژه نقش کنگره در عرصه سیاست خارجی و تصمیمات رئیس جمهوری بر می‌گردد. درحال حاضر دمکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را با اکثریت شکننده و جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس سنا را در دست دارند.

این آٰرایش با توجه به اینکه تمام دمکرات‌ها هم لزوما با رفع تحریم‌ها علیه ایران و پیوستن دوباره آمریکا به برجام موافق نیستند، کار را برای تصمیم‌گیری بایدن دشوار کرده است. هرچند رئیس جمهوری آمریکا از اختیارات لازم برای پیشبرد برنامه‌های دولت برخوردار است اما این گزینه با توجه به مشکلات متعدد داخلی آمریکا و روابط تنگاتنگ دولت و کنگره، برای بایدن صرف نمی‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا هم تا این مرحله تمایلی برای به چانه زنی با اعضای کنگره نشان نداده و پیامدهای آن در مذاکرات وین منجر به طولانی شده روند گفت‌وگوها شده است.

این درحالیست که بیش از یکصد تن از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا بار دیگر با بازگشت این کشور به برجام مخالفت کرده و توقف گفت‌وگوهای وین را خواستار شدند. کهنه‌سربازان آمریکایی و خانواده آنها نیز از دولت بایدن درخواست کردند تا زمان پرداخت کامل غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی، پول‌های مسدود شده ایران را آزاد نکند.


آیا آمریکا به شیوه ای دیگر وارد عمل خواهد شد؟

وزیر خارجه آمریکا می گوید در هفته ها و نه ماه های آینده مشخص خواهد شد که آیا می توان به صورت متقابل به توافق برجام بازگشت یا نه.

آنتونی بلینکن در مصاحبه ای با رادیو "ان پی آر" آمریکا گفت "به نظر من چند هفته وقت داریم تا ببینیم می توانیم به اجرای متقابل تعهدات بازگردیم."

او گفت "وقت خیلی خیلی تنگ است" چون رژیم ایران "به نقطه ای که بتواند در زمان خیلی خیلی کوتاه مواد اتمی کافی برای یک بمب هسته ای تولید کند نزدیک و نزدیکتر می شود."

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد اگر در چند هفته آتی مذاکرات به نتیجه نرسد آمریکا به شیوه ای دیگر وارد عمل خواهد شد.

از سوی دیگر به گزارش بی بی سی، رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس خامنه ای گفته که طرف‌های غربی به دنبال توافق موقت هستند اما جمهوری اسلامی به دنبال یک توافق دائمی است.

او همچنین گفته که پیشنهاداتی برای یک توافق موقت به ما داده شده که ایده آل نیست اما تهران در حال بررسی آن است.




حقیقتگو January 14, 2022 07:04 PM

بله هرقدم که بایدن روانی عقب نشینی کرده است وبه باج دادن ها پنهانی متوصل شده است ازجمله برداشتن تحریم های پنهانی که با ان فروش نفت خامنه ای شدت گرفته است و حالا هم بیش از40میلیون دلارپولهای بلوکه شده دربانک کره جنوبی وچندین میلیارد دلارپولهای بلوکه شده فروش برق و نفت ایران به عراق که درحقیقت متعلق به مردم است به گنجینه خامنه ای روان کرده است پشیزی برای خامنه ای ارزش نداشته است وقلارانه برای دریافت باج کلانی دیگرقدعلم می کند وجالب ترآنکه مهرهای بایدن دادوفغان سرمیدهند که بمب اتم سازی نزدیک است که باید خواسته خامنه ای جلاد تازی را تمام وکمال بپذیرند! رهبرکره شمالی که ازباج دادن های بایدن مطلع شده است وتقاضای باج های کلان هم دارد چندین موشک بالیستیک برای نشان دادن قدرتش پرتاب کرده است که بلکه ایشان ازخامنه ای کمترنیستند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: