آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 12 خرداد ماه 1399 = 01-06 2020

فرار بی سابقه سرمایه از جزیره کیش به سمت ترکیه

افزایش قیمت خرید، فروش و اجاره زمین و مسکن بدلیل سوء مدیریت در جزیره کیش باعث شده تا سرمایه گذاران با فرار از کیش، سرمایه خود را به ترکیه منتقل کنند.

به گزارش ایلنا، در حالی که به دلیل ویروس کرونا در اکثر نقاط کشور و به خصوص شهرهای بزرگ شاهد رکود اقتصاد در بازار مسکن هستیم و میزان معاملات بسیار اندک شده است، افزایش اجاره بها نیز این رکود را تشدید کرده است. در این میان وضعیت منطقه کیش بسیار بدتر است و نهادهای دولتی همچون سازمان منطقه کیش به جای آنکه به کمک مستاجرین بیاید و همچنین تلاش کند تا این رکود را از بین ببرد، با اتخاذ تصمیماتی به نظر می‌رسد فقط به فکر منافع خویش هستند.نمونه آخر این مسئله افزایش 100 درصدی اجاره بها و افزایش قیمت در سال 99 نسبت به سال 98 است و اجاره بهای تمام املاک‌های متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش افزایشی ناگهانی پیدا کرده است. بطور مثال قیمت آپارتمانی که سال گذشته متری حدود 12 الی 14 میلیون تومان بود امسال حدود 24الی 26 میلیون تومان معامله شده است و ما شاهد یک افزایش تصاعدی در قیمت زمین و مسکن هستیم.تا پیش از این سازمان منطقه آزاد کیش قیمت زمین‌ها را به قیمت پایه عرضه می‌کرد اما در روال جدید، زمین‌ها را به صورت مزایده می‌فروشند و همین مزایده و بورس بازی باعث افزایش قیمت زمین‌ها شده است. سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در جزیره کیش را دارند و به دنبال رونق این جزیره بودند مجبور شدند تا زمین‌ها را بسیار گران بخرند.البته باید این نکته را متذکر شد که اگر در شهرهای دیگر چون تهران یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها سودجویی برخی از بنگاه‌های معاملات ملکی است اما در جزیره کیش نقش معاملات ملکی و آژانس‌های املاک در افزایش قیمت زمین و مسکن بسیار کمرنگ و ناچیز است و مقصر اصلی سازمان منطقه آزاد کیش است.

این سازمان نه تنها قیمت‌ها را در برخی مناطق افزایش داده است بلکه برای صدور مجوز نیز 200میلیون تومان دریافت می‌کند و هزینه ساخت هر متر زمین نیز 15 میلیون تومان شده است.افزایش قیمت‌های زمین و مسکن همچنان در کیش ادامه دارد و امروز هیچ منطقی برای قیمت‌گذاری برروی زمین و ساختمان در این جزیره وجود ندارد.امروز بسیاری از مستاجرینی که املاک و زمین‌های منطقه آزاد کیش را اجاره کرده‌اند از این مسئله گله‌مند هستند و اگر همین روند ادامه پیدا کند، جزیره کیش نه تنها به یکی از گرانترین مناطق در کل کشور تبدیل می‌شود بلکه حتی تبدیل به یکی از گرانترین مناطق در خاورمیانه خواهد شد و دیگر سرمایه‌گذاری خارجی در آن رویایی دست نیافتنی خواهد شد.این مسئله در حالی اتفاق می‌افتد که کشورهای دیگر همچون ترکیه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی با دادن امتیازاتی همچون حق اقامت و تابعیت، فروش اقساطی زمین و دادن وام‌های کم‌بهره سرمایه‌گذاران بسیاری را جذب خود کردند و ایرانیان زیادی که نتوانستند در کیش سرمایه‌گذاری کنند پول و سرمایه خود را به کشورهایی همچون ترکیه و یا دبی بردند.از سوی دیگر ساخت بسیاری از پروژه‌های ساختمانی، رفاهی و عمرانی در منطقه کیش آغاز شده ولی هنوز به سرانجام نرسیده است و گروه زیادی نیز که این پروژه‌ها را پیش‌خرید کرده‌اند نه تنها ملک خود را نتوانستند سر موعد تحویل بگیرند بلکه فقط وعده وعید می‌شنوند.امروز که سازمان منطقه آزاد کیش مدعی است مشکلات مردم را حل کرده بگوید برای این افراد چه کرده است؟ مدیریت منطقه آزاد کیش به جای آنکه به مشکلات کلان جزیره توجه کند فقط به مسائل جزئی و روبنایی توجه می‌کند.اقتصاد اصلی جزیره کیش گردشگر‌محور است و هرچه حضور گردشگران در این منطقه بیشتر باشد طبعاً اقتصاد آن رونق بیشتری خواهد داشت.

علاوه بر مدیریت ضعیف در دوره جدید برای جذب گردشگر ، شیوع کرونا نیز مزید بر علت شده است و امروز که با مجوز ستاد مبارزه با کرونا انجام مسافرت‌ها مکانپذیر شده بازهم سازمان منطقه آزاد کیش هیچ برنامه و پروتکلی ندارد و ما شاهد نیستیم که برنامه مدونی برای جذب گردشگر تدوین شده باشد و اگر مسافری وارد جزیره کیش می‌شود به صورت سنتی و مانند سابق است و پروتکل‌های بهداشتی نیز توسط هتل‌داران رعایت می‌شود و هزینه آن را به صورت شخصی و بخش خصوصی پرداخت می‌کند و همین مسئله این نگرانی را به وجود می‌آورد که جشنواره تابستانی امسال با روش‌های منسوخ گذشته برگزار شود و یک ضرر هنگفت دیگر بر دوش هتل‌داران قرار بگیرد.اگر امروز مسافر اندکی وارد جزیره کیش شده و کمی رونق پیدا کرده فقط با درایت و همت بخش خصوصی است و سازمان منطقه آزاد کیش هیچ کمکی برای رفع این معضل نکرده است.وضعیت اقتصادی بسیاری از فعالان اقتصادی و هتل‌داران که ماه‌هاست در کیش درآمدی نداشته‌اند، بسیار خراب است. هرچند مثلا مدت چند ماه پرداخت وامها و بدهی‌ها استمهال شده است اما اگر همین امروز سازمان منطقه آزاد کیش بخواهد اجاره بها بگیرد و یا اگر طلب‌های خود را وصول کند کسبه و فعالان بخش خصوصی با کدام درآمد می‌توانند بدهی‌ها و اجاره بهای خود را پرداخت کنند.به نظر می‌رسد هیچ برنامه مشخصی برای حل مشکلات با تمرکز بر مراسم‌هایی همچون جشنواره تابستانی، همایش‌ها و... وجود ندارد.


خرید مسکن توسط ایرانی‌ها در ترکیه ۹۷ درصد افزایش یافت

مرکز آمار ترکیه گزارش داده است که خرید مسکن توسط ایرانی‌ها در ترکیه در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۹۷ درصد افزایش یافته و ایرانی‌ها در صدر خریداران خارجی مسکن در ترکیه قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ترکیه، ایرانی‌ها در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ با خرید بیش از ۱۸۰۰ واحد مسکن در ترکیه در بین خریداران خارجی در جایگاه نخست قرار گرفته‌اند و این آمار در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته که این رقم ۹۴۶ واحد بوده، ۹۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

طبق داده‌های اداره آمار ترکیه، در سال گذشته در مجموع ۵۴۲۳ واحد مسکن توسط ایرانی‌ها در ترکیه خریداری شده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی که درباره خرید مسکن توسط ایرانیان منتشر کرده، آورده است که ایرانی‌ها از سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار از شهروندان عراق در خرید مسکن جلو زده و در جایگاه نخست قرار گرفتند.

فاروق آکبال، رئیس هیأت مدیره شرکت ساختمانی "نِویتا" به خبرگزاری آناتولی گفته است، ترکیه بازار خوبی برای متقاضیان اخذ شهروندی و ادامه تجارت از راه خرید مسکن است و میزان خرید مسکن توسط اتباع خارجی به ویژه از سوی ایرانی‌ها، با بازگشایی مرزها در راستای کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید-۱۹ در ترکیه، افزایش پیدا خواهد کرد.



setareh May 13, 2020 12:25 PM

در صدر این خریداران مطمئناً منجمله آخوندهای درجه جات پائینی هستند که بخصوص برای روز الفرار تدارک میبینند! اگر بالائیها دوتا، سه تا ملیت دارند، پائینی هاشون هم لابد دوتا و سه تا شناسنامه و خانه و زندگی با اسمهای متفاوت دارند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو June 1, 2020 07:47 PM

با پول آخوندنشان حکومت تازی هرگزدرترکیه نمی توان خانه و اپارتمان ومسقلات خرید بلکه ارزواقعی برای این موردها دلارو یورواست رژیم تازی که باتحریم ها وچشم های نظارتگرمقامات ترامپ همچون چشم های عقاب ها بربالای درختان کمین کرده نمی تواند تحریم ها دوربزند و منافع همچون دوران اوباما نصیبش شود لاعلاجانه هرمورد ارزخارجی را دردستورش قرارداده است بنابه به ناامنی وگروگان گیری خارجی ها درایران نقش جزیره کیش دردرامدهای ارزخارجی سقوط کرده است رژیم تازی به عمد هرانچه درجزیره کیش برای ارزخارجی سرمایه گذاری کرده است برای خرید خانه ها و آپارتمان ها ومستقلات وهتل ها درتیه وکسب درآمدارزخارجی ازگردشگران خارجی به ترکیه خواهد فرستاد- ؤزیم تازی اسلامی ناب محمدی حتی برای درامدهای ارزی درمالزی درقمارخانه ها وحتی بساط خوشگذاری آقایان با دختران و زنان مشارکت دارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: