آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 7 آبان ماه 1396 = 29-10 2017

ساخت‌وساز با فروش امضای مهندسان متوفی

امضافروشي در نظام مهندسي بارها رسانه‌اي شده و واكنش‌هاي متعددي در قبال آن صورت گرفته است. تخلفاتي كه در اين عرصه رخ مي‌داد آن‌قدر قابل‌توجه بود كه كار به دعواي اين سازمان و وزارت راه كشيد و بحث تغيير آيين‌نامه اجرائي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان براي كاهش اختيارات اين سازمان در دستور كار قرار گرفت.

به گزارش شرق، حالا ماجرا آن‌قدر داغ شده كه نايب‌رئيس انجمن انبوه‌سازان استان تهران از ساخت‌وساز با فروش امضاي مهندسان متوفي پرده برمي‌دارد. به گفته او، بررسي‌ها نشان مي‌دهند حتي بعضا با فروش امضاي مهندسان متوفي ساخت‌وساز صورت مي‌گيرد.

بيان اين تخلف، دلالي با امضاي مردگان را به ذهن متبادر مي‌كند. گفته‌اي كه البته عضو هيئت‌مديره سازمان نظام مهندسي استان تهران آن را تأييد نمي‌كند. بااين‌حال او خبر مي‌دهد كه سازمان به بهشت‌زهرا متصل شده و آمار مهندسان متوفي از ليست خارج مي‌شود. همين گفته تلويحا نشان مي‌دهد هرچند تأييد رسمي صورت نگرفته، اما گويا خبرهايي هست.

رونمايي از يك تخلف
ايرج رهبر، رئيس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، با بيان اينكه تخلف امضافروشي شايع شده است، به ايسنا گفت: معضل امضافروشي به‌عنوان يکي از چالش‌هاي اصلي ساخت‌وساز سال‌هاست که رواج دارد و نظام سهميه‌بندي از جمله دلايل دامن‌زدن به اين مشکل است.

رهبر ادامه داد: از فردي شنيده‌ام که چندي پيش در محل سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران شاهد مشاجره لفظي تندي بين يک زن و مرد ميانسال بوده و بعد از بررسي‌ها مشخص شده از قرار معلوم همسر يکي از مهندسان بعد از فوت او پروانه اشتغال او را در اختيار برادرش قرار داده است که به صورت مشارکتي از عايدي حاصل از فروش سهمیه پروانه اشتغال او کسب درآمد کنند.

نايب‌رئيس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: گويا با فوت مهندس مذکور برادر او تمامي عايدي آن را به صورت يکجا براي خود برداشت کرده است و اين امر سبب نارضايتي همسر او شده بود و هر دو با تصور خود، براي شفاف‌سازي اين موضوع و براي اينکه سهم عادلانه‌اي از امضافروشي پروانه اشتغال مهندس فوت‌شده کسب کنند، به نظام مهندسي مراجعه کرده بودند که حضور آنها با مشاجره، سبب جلب توجه حاضران شده بود.

او همچنين به نظام سهميه‌بندي اشاره كرد و گفت: يکي از رؤساي ادوار سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران گفته بود، يک کارمند ساده با راه‌اندازي ۱۶شرکت حقوقي از سهمیه‌هاي ده‌ها مهندس ساختمان استفاده کرده است. فرد موردنظر که کارمندي ساده و فاقد دانش مهندسي بوده است با راه‌اندازي ۱۶شرکت در حالي از پروانه اشتغال مهندسان استفاده کرده که اصلا مهندساني که از سهميه آنها استفاده شده از پروژه‌هاي ساخته‌شده به وسیله اين شرکت و ساز‌و‌کار آن هيچ اطلاعي نداشته‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: