آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 13 آبان ماه 1396 = 04-11 2017

ماجرای سپتنا؛ احتمال عقب‌نشینی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان امروز درباره جنجال به وجود آمده بر سر عضویت سپنتا نیکنام، عضو زردشتی شورای شهر یزد گفت: «اگر مرجع دیگری که صلاحیت ورود به مسأله آقای نیکنام را داشته باشد، طبق قانون مصلحتی را تشخیص دهد، شورای نگهبان نیز تابع است».

به گزارش رادیو فرانسه، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، تنها نهادی که شورای نگهبان باید به مصوبات آن تن دهد، مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

پیشتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موضوع عضویت نیکنام در شورای شهر یزد گفته بود که «مجمع تشخیص در صورت تشخیص مصلحت قادر است از تصمیم مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان نیز عبور کند».

با این حال سخنگوی شورای نگهبان، تأکید کرده که بر اساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، این شورا می تواند «هرگاه مصوبه‌ای را خلاف موازین شرع تشخیص داد، بدون محدودیت زمانی درباره آن اعلام نظر کند».

شورای نگهبان پیشتر، مخالفت خود را با عضویت سپنتا نیکنام اعلام کرده و دیوان عدالت اداری نیز عضویت نیکنام در این شورا را لغو کرد.

روز شنبه روزنامه فرهیختگان چاپ تهران به نقل از معصومه ابتکار معاون حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، از ارسال نامه روحانی به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره سپنتا نیکنام خبر داد. اما بعداً ابتکار، در توییتر ارسال چنین نامه‌ای را تکذیب کرد.


حق شهروندی از اقلیت‌های مذهبی گرفته می‌شود

قانون انتخابات برای اقلیت‌های دینی تغییر می‌کند. یک نماینده مجلس شورای اسلامی از تغییر قانون نحوه شرکت اقلیت‌های دینی در انتخابات خبر داد.

محمد محمودی شاه‌نشین عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از تشکیل کارگروهی در این کمیسیون به دستور علی لاریجانی رئیس قوه مقننه برای اصلاح تبصره 1 ماده 26 قانون انتخابات خبر داد و گفت: قرار است این تبصره شفاف‌ سازی شود.

وی تصریح کرد: این کارگروه این بند از قانون انتخابات را به گونه‌ای اصلاح خواهد کرد که نظر شورای نگهبان تامین شود و اقلیت‌های دینی مکلف خواهند شد در هر انتخاباتی که شرکت می کنند تنها به کاندیدای خود رأی بدهند.

به گزارش رادیو آلمان، چنانچه این طرح به تصویب برسد می‌تواند ناقض حقوق شهروندی اقلیت‌های مذهبی ارزیابی شود؛ با این تغییر حق انتخاب شهروندان غیرشیعه به شدت محدود می‌شود.

با این طرح حق شهروندی از اقلیت‌های مذهبی گرفته می‌شود، تا دیگر مشکلی شبیه قضیه سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد پیش نیاید. وی بیشتر آرا خود را از رأی دهندگان مسلمان یزد بدست آورد.


حذف زرتُشتیان، جهت نمای سمتگیری دستگاه قُدرت

منصور امان

در همان حال که "میانه روها" مشغول دلبری از جامعه زیر عُنوان تلاش برای آویختن قبای گُشاد مشروطه بر شانه اُستُخوانی رژیم ولایت فقیه هستند، "افراطیها" گام به گام در تحکیم نظم ولایت مُطلقه و توسعه مرزهای آن پیش تر می روند. حذف آقای سپنتا نیکنام، نماینده زرتُشتی شورای شهر یزد، به گونه نمادین سمتگیری واقعی تحولات در دستگاه قُدرت را به نمایش گذاشته است.

شورای نگهبان، اُرگان غربالگری و فرقه داری استبداد مذهبی، تیغ حذف بخشهای گوناگون جامعه از دخالت و مُشارکت در حیات اجتماعی را اندکی بیشتر امتداد داده است. این زیر مجموعه قُدرت حقیقی، اکنون کمر به حذف پیروان ادیان رسمی از شوراهای شهر بسته است.

حُضور کمرنگ پیروان ادیان مُجاز در شوراهای شهر در دوره های قبل از جانب حُکومت تحمُل می شده و اکنون چنین می نماید که این رویکرد تغییر یافته باشد. واقعیت مزبور نشانه دیگری از تشدید فشار باند حاکم برای تمرکُز هر چه بیشتر قُدرت و اختیارات در کف خود ارایه کرده است. این گرایش، تحرُک دیگری در راستای غلبه بر تناقُض ساختاری جمهوریت و نظام دینی را بازتاب می دهد.

یاوه های فرقه ای و داعش ترازی که فُقهای شورای نگهبان در توجیه حُکم خود عرضه کرده اند، به خوبی ماهیت ضد انسانی و قرون وُسطایی رژیم جمهوری اسلامی را تشریح کرده است. بر آن چیزی نمی توان افزود.

نُکته اما اینجاست که دافعه اجتماعی ای که رویکرد مزبور برمی انگیزد، حتی محافلی از باند حاکم را نیز به وحشت افکنده است. اینان بیش از هر چه نسبت به پیامدهای تهاجُم از این زاویه هُشدار می دهند و آن را به سود پیشبرد سیاست تمرکُز قُدرت نمی بینند.

نقد مصلحت انگارانه از جانب "اُصولگرایان"، جناح رقیب آنها و زواید سیاسی شان را نیز به تحرُک واداشته است تا با مُخالفت بدون هزینه از اقدام شورای نگهبان، بر ژست انتقادی لکه دار خویش ماهوت بکشند. این تلاش آسان و باور پذیری نخواهد بود، زیرا همگرایی سابقه دار آنها در پایمالی حُقوق پیروان ادیانی که از نظر "نظام"، رسمی به شمار نمی آیند همچون بهاییها و پیگرد و آزار دگراندیشان "غیرخودی"، فضای مانور زیادی برای عوامفریبی گرد موضوع اقلیتها نگذاشته است.

بین اقدام شورای نگهبان در حذف نماینده زرتُشتی و خودداری آقای روحانی از راه دادن وزیر سُنی به کابینه، خویشاوندی خونی سیاسی – ایدیولوژیکی وجود دارد که از چشم جامعه پنهان نمی ماند.

شورای نگهبان با کشیدن تیغ ارتجاع دینی بر گلوی حُقوق بخش دیگری از جامعه، سند تازه ای از این واقعیت ارایه کرده که رژیم جمهوری اسلامی مشروطه بردار و اصلاح پذیر نیست. بدون انحلال و برچیدن نهاد ولایت فقیه و ساختارهایی همچون شورای نگهبان که قُدرت آن را بتونیزه می کنند، هیچ تغییری که شایستگی چنین نامی را داشته باشد، مُمکن نخواهد بود.



II PARSA II October 29, 2017 8:42 AM

دیروز بابت نامه ملا بروجردی دستم اومد که شما چقدر راحت به خودتون اجازه می دید نظرات رو اونطور که دوست دارید درج کنید که برای من که سالهاست روزانه به شما مراجعه می کنم جالب بود بگذریم

ایران پرس نیوز: دوست گرامی، توهین و بی احترامی به فردی که سالها در حکومت ملایان بعنوان یک زندانی عقیدتی شناخته شده است، کار پسندیده ای نیست، حتی اگر بقول شما یک ملا باشد. نظر امروز شما در مورد هموطن جوان و زرتشتی ما در یزد هم که این روزها هدف حمله و هجوم باند حاکم قرار گرفته، در زیر آمده است تا خوانندگان با نحوه نگرش شما به مسایل آشنا شوند.

... اگر این هم وطن ما که می خواهد عضو شواری شهر بشه اندکی حس انسان دوستی داشت نمی پذیرفت که اصلا برای حکومتی که دستش تا آرنج به خون مخالفین آغشته است کار کنه دوم چنانچه ایشون اندکی شخصیت محکم داشت بعد از این که جلوش ایستادند هم اگر اجازه حضور هم بش می دادند باید بخاطر این بی احترامی نمی پذیرفت در آخر باید گفت که چه بخور بخوری در این شورا ها هست که ایشون با همه این تحقیر شدن ها باز داره دست و پا می زنه وارد شورا بشه....

گزارش یا اعتراض به این نظر


Babak October 29, 2017 2:39 PM

جناب آقای II PARSA II
من با خوندن این منطق (سفسطه) شما یاد گفته ملا نصرالدین پس از دزدیدن الاغش افتادم که به همسایگانش گفت : بنا بگفته شما در این دزدی ، من ، زن من ، بچه های من ، و الاغ من همه تقصیر کاریم و تنها دزد در این میان بی تقصیر است

گزارش یا اعتراض به این نظر


reza October 29, 2017 8:08 PM

جناب پارسا این سایت همان سایت ایرانپرس نیوز قدیم نیست آن ایرانپرس نیوزی که شما میشناختید در پاییز یا رمستان 94 بود که توسط خانواده رفسنجانی به مبلغ بالایی خریده شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش October 29, 2017 10:10 PM

رژیم اسلامی هر قدر ضعیفتر می شود خشن تر و وحشی تر می شود و سعی می کند فضا را بسته تر کندو اتفاقا این امر هم باعث فشار بیشتر بر رژیم و تضعیف بیشتر آن می شود اینها بجز این هست که حلقه محاصره رژیم توسط آمریکا هم در حال تکمیل شدن است و رژیم اسلامی روزهای بسیار سخت ودردناکی را پیش رو دارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


# بهرام November 4, 2017 1:10 PM

ای آقا رضایی reza که قیاس به نفس کرده و آنچه را
دلتان خواسته نوشته اید۰ من بنیانگذار سایت ایران پرس نیوز
را می شناسم نام او را هرگز نمی برم۰ ایشان چند سال پیش
با یکی از رادیوهای پارسی گاهی گفتگو داشتند۰ بسیار ایران دوست
و فرهیخته هستند و ببینند که روزانه چه زحمتی می کشند و این
گزارشها را در این سایت می گذارند آنوقت به جای سپاس گفتن به
ایشان برچسب می زنید که سایت خود را با پول کلان به فلان
خانواده فروخته لابد شما آنجا بوده اید که چک آنرا نوشته اند!
ببینید ایشان چقدر بلند همت هستند که کامنت شما را باز نویسی
کرده اند با وجودیکه شایسته و در خور او نبوده!
ما چقدر ناسپاس هستیم!

گزارش یا اعتراض به این نظر


رضا.ف November 4, 2017 2:11 PM

ایران پرس لااقل تمام نظرات و پوشش میده حتی مخالف اینکه توهین ها رو حذف میکنه قابل تقدیره تا به حال ندیدم ایران پرس از اصلاح طلبها حمایت کنه پس چه طوری به هاشمی فروخته شده مگه دولت اصلاحات از استین "جادوگر نظام" هاشمی بیرون نزد؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: