آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 25 مهر ماه 1402 = 17-10 2023

اروپا؛ اجازه نمی‌دهیم موشک خامنه‌ای همانند موشک کره شمالی شود

شورای اروپا روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تحریم‌های موشکی علیه رژیم ایران را که باید در چارچوب بندهای غروب آفتاب برجام در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ برداشته شود، رفع نخواهند شد.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است: «شورا تصمیم گرفت که برای حفظ تدابیر محدودکننده اتحادیه اروپا تحت رژیم منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای ، اقدامات لازم را علیه ایران صورت دهد. بر اساس ارزیابی شورا دلایل معتبری برای خودداری از رفع این محدودیت‌ها در روز انتقال (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳)، همانطور که در ابتدا در توافق برجام پیش‌بینی شده بود، وجود دارد.»

شورای اروپا با اشاره به ادامه برنامه های هسته ای رژیم ایران گفت: «با توجه به اینکه ایران به تعهدات خود ذیل برجام عمل نمی‌کند و این مساله از سال ۲۰۱۹ توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش شده است، تصمیم شورا مطابق با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و برجام است.»

بر اساس این بیانیه، شورای اروپا تحریم‌های سازمان ملل را علیه افراد و نهادهایی که در فعالیت‌ موشک‌های هسته‌ای یا بالستیک یا وابسته به سپاه پاسداران دخیل هستند حفظ می‌کند.

تجربه کره شمالی در مورد ایران نباید تکرار شود

بیانیه شورای اروپا امروز در حالی صادر شد که ساعاتی پیش از آن مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با یادآوری اقدام کره‌شمالی در «اخراج بازرسان سازمان ملل» پیش از انجام «آزمایش سلاح هسته‌ای»، گفت که جامعه جهانی باید مراقب باشد که تجربه شکست در مورد کره شمالی، بار دیگر در مورد ایران تکرار نشود.

اشاره رافائل گروسی به اقدام ماه گذشته جمهوری اسلامی در «لغو مجوز فعالیت» شماری از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ممانعت از حضور آنها در ایران است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۲۴ مهر، شانزدهم اکتبر، طی پیامی ضبط شده به کنفرانس سالانه کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا، گفت، «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چشم و گوش جامعه جهانی در ایران است» و سپس عنوان کرد که او اکنون «به شدت نگران برنامه هسته‌ای ایران» است.

گروسی با تاکید براینکه «باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این مشکل به کار بگیریم»، و جامعه جهانی بتواند مانع تولید سلاح هسته‌ای در کشوری بشود که ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد و شکست نخورد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به تجربه کره شمالی، گفت: «ما پیشتر شاهد چنین شکستی در کره شمالی بوده‌ایم.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: