آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 1 مهر ماه 1402 = 23-09 2023

بازگشايی مدارس؛ ادارە امور آموزش و پرورش بە سپاه سپردە شد؟

همزمان با بازگشایی مدارس در اول مهرماه، شماری از تشکل‌ها و کانون‌های معلمان ایران از جمله در کردستان، اصفهان،فارس و بوشهربا انتشار بیاینه‌های جداگانه از کمبودهای آموزشی، مسمومیت دانش آموزان در سال گذشته، فضای امنیتی در مدارس کشور و پرونده سازی و اخراج گسترده معلمان انتقاد کردند.

به گزارش کانال تلگرامی شورای هماهنگی صنفی معلمان ایران، انجمن صنفی معلمان کردستان با اشاره به مشکلات و فشار نیروهای امنیتی به معلمان در سال تحصیلی سال گذشته، نوشته «بە دنبال شروع اعتراضات و نارضایتی شهروندان در مهر ١٤٠١ و برگزاری تحصن معلمان بە دفاع از حریم مدارس و دانش‌آموزانی کە متحمل هزینە و فشار شدە بودند، ٣٥٠ نفر از معلمان کردستان با کسر حقوق، قطع رتبه‌بندی، درج غیبت و معرفی بە هیئت تخلفات مواجە شدند».

در بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان تاکید شده «صدها مدرسە دخترانە مورد حملە شیمیایی قرار گرفتند و هزاران دختر معصوم دچار مشکلات تنفسی، حساسیت پوستی، اختلالات عصبی، مدرسە‌هراسی و... شدند. مدارس بە محل رفت و آمد نیروهای نظامی، شبەنظامی و حراستی تبدیل شد بە طوری کە گاها احساس می‌شد ادارە امور آموزش و پرورش بە نظامیان و امنیتی‌ها سپردە شدە است».

انجمن صنفی معلمان استان بوشهر نیز به شرایط امنیتی معلمان اشاره کرده‌اند و در بیانیه‌شان نوشته‌اند«معلمان سراسر ایران از جمله معلمان استان بوشهر از ترکش این سرکوب‌ها مصون نماندند. پرونده‌سازی برای فعالین صنفی عضو کانون صنفی معلمان استان بوشهر و بیش از صد مورد تشکیل پرونده و صدور حکم در هیات رسیدگی به تخلفات اداری، نمونه‌ای کوچک از این فشارهای امنیتی بود».

همچنین انجمن صنفی معلمان استان فارس به مشکلات نظام آموزشی اشاره شده و و گفته شده «مهرماه و بازگشایی مدارس را در حالی آغاز می‌کنيم که چندین هزار کودک به دلایل‌ مختلف از تحصیل بازمانده‌اند».

به گزارش بی بی سی، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داده که در ۹ ماهه گذشته دست‌کم ۱۱۰ کودک و دانش‌آموز و همچنین ۴۳ معلم در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و ۱۷ معلم و ۵ دانش‌آموز نیز به حبس و شلاق محکوم شده‌اند.

گرامیداشت دانش‌آموزان کشته‌شده در اعتراضات

همزمان با روز اول مهر و بازگشایی مدارس،‌ ابراهیم رئیسی خواستار «نظارت» بر دانش‌آموزان در جامعه شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی با تصویر گرافیکی چسبِ زخمی که روی آن «همشاگردی سلام» نوشته شده است،‌ یاد دانش‌آموزان کشته شده در اعتراض‌های سال گذشته را گرامی داشتند.

رئیسی که روز شنبه اول مهر برای آغاز سال تحصیلی جدید به یک مرکز آموزشی در بهارستان استان تهران رفت، از والدین دانش‌آموزان خواست که ارتباط خود را مدرسه حفظ کنند، چون به گفته او «رها کردن بدون نظارت دانش‌آموزان در جامعه آنها را در معرض سوءاستفاده راهزنان فکر و اخلاق قرار می‌دهد.»

به گزارش رادیو فردا، این اظهارات بعد از مشارکت گسترده دانش‌آموزان در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ مطرح می‌شود که در آن محصلین شعارهایی را علیه جمهوری اسلامی سر دادند و دانش‌آموزان دختر در شهرهای مختلف با برداشتن حجاب اجباری به خیابان‌ها رفتند و در فضای مدارس نیز تجمع کردند.

طی این مدت، گزارش‌های متعددی حاکی از حمله نیروهای امنیتی به چند مدرسه بود که باعث مجروح شدن دانش‌آموزان شد و در اردبیل گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن یک دانش‌آموز دختر واکنش‌های بسیاری برانگیخت.

از زمستان سال گذشته نیز گزارش‌های متعددی از مسمومیت‌های گازی مشکوک در مدارس شهرهای مختلف صورت گرفت که تا بهار امسال نیز ادامه داشت. اما مقام‌های جمهوری اسلامی عامل این اتفاقات را معرفی نکردند.

از سوی دیگر،‌ کشته شدن نوجوانانی مانند سارینا اسماعیل‌زاده، نیکا شاکرمی،‌سپهر مقصودی و کیان پیرفلک که در جریان تجمع‌های خیابانی یا در کنار خانواده خود با شلیک گلوله یا بر اثر ضربات باتوم و شکنجه نیروهای امنیتی کشته شدند، باعث شد امسال در شبکه‌های اجتماعی تصاویر آنها همزمان با اول مهر منتشر و یادشان گرامی داشته شود.



اردلان September 23, 2023 12:09 PM

وحشت سران رژیم بیشتر آنجایست که مردم راه اصلی مبارزه را بیابند و بدان عمل کنند
یعنی اعتصاب سراسری دانش آموزان بهمراه دانشجویان مشروط به اراده اکثریت مردم
عدم ثبت نام فرزندان مردم در تمامی مقاتع تحصیلی بطور حتم کشتی شکسته رژیم را در آبهای خروشان دریا غرق خواهد ساخت☝

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: