آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 31 شهریور ماه 1402 = 22-09 2023

اسرائیل/عربستان؛ عکسی که برای رژیم ملاها مثل روز قیامت است!

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از دیدار شب گذشته ترکی فیصل، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان و تصیپی لیونی، وزیر سابق امور خارجه اسرائیل در نیویورک حکایت دارد (عکس زیر). این در حالیست که شبکه المیادین نزدیک به حزب الله لبنان به نقل از رسانه‌های اسرائیلی از دیدار مقامات عربستانی در روزهای گذشته در نیویورک با هدف پیشبرد روند عادی‌سازی روابط میان طرفین خبر داد.

یک پژوهشگر مسائل ایران در مؤسسۀ تحقیقات امنیت ملی اسرائیل به رادیو فرانسه گفته: برای حکومت ایران صلح میان اسرائیل و عربستان مثل روز قیامت است.

این در حالیست که بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر رژیم ایران را تهدیدی برای صلح در خاورمیانه دانست و گفت که این مسئله باعث نزدیکی اعراب و اسرائیل شده است.

نخست وزیر اسرائیل در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که معتقد است کشورش به برقراری روابط با عربستان سعودی نزدیک شده است.

او گفت که توافقات سال ۲۰۲۰ برای عادی سازی روابط با سه کشور عربی نشان دهنده «طلوع عصر جدیدی از صلح» بوده و اکنون براین باورم که در آستانه پیشرفتی چشمگیرتر در صلح تاریخی بین اسرائیل و عربستان هستیم.

آقای نتانیاهو در سخنانش گفت که صلح با عربستان، خاورمیانه جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

گامی بزرگ و تاریخی حتی فراتر از پیمان ابراهیم

وزیر امور خارجه اسرائیل خوش بینی خود را نسبت به برقراری روابط دیپلماتیک میان تل آویو و ریاض ابراز و خاطرنشان کرد که این امر ممکن است اوایل سال آینده میلادی اتفاق بیفتد.

به گزارش میدل ایست نیوز، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در مصاحبه ای با رادیو ارتش گفت که هنوز اختلافاتی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد. این امر زمان می برد، اما ما در حال حرکت به سمت جلو هستیم.

وی افزود: من مطمئن هستم که تا ابتدای سال 2024، این اقدامات را به پایان خواهیم رساند و توافق عادی سازی روابط (با عربستان) انجام خواهد شد.

گفتنی است که اظهارات کوهن در پی سخنان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بود مبنی بر نزدیک شدن روز به روز عادی سازی روابط میان تل آویو و ریاض بیان شد.

کوهن در مورد نگرانی اسرائیل از موضوع هسته ای غیرنظامی در این توافق که به ریاض اجازه می دهد اورانیوم را در خاک خود غنی سازی کند، خواستار احتیاط پیش از هرگونه قضاوت عجولانه شد و گفت: توافقی در این ابعاد، شامل جزئیات بسیاری است، اما امنیت اسرائیل اولویت ماست. ما به دنبال صلح با تضمین کامل امنیت خود هستیم.

وزیر خارجه اسرائیل همچنین اظهار داشت که چنین توافقی، گامی بزرگ و تاریخی خواهد بود که حتی از «پیمان ابراهیم» نیز فراتر خواهد رفت.

ایران پرس نیوز




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: