آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 4 شهریور ماه 1402 = 26-08 2023

دولتی شدن وکالت؛ تجمع اعتراضی مدیران کانون‌های وکلا در تهران

روز شنبه ۴شهریورماه مدیران کانون‌های وکلای سراسر کشور و اسکودا، با در دست داشتن بنرهایی در اعتراض به مصوبات اخیر مجلس خامنه ای، در مقابل ساختمان شورای نگهبان در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

پس از تجمع مدیران کانون‌های وکلا و اسکودا در پیاده‌روی مقابل ساختمان شورای نگهبان، عوامل انتظامات این ساختمان به بهانه این‌که عکس‌برداری در آن مکان ممنوع است، تلفن همراه برخی حاضران را توقیف کرده و صاحبان آنها را به داخل ساختمان برده‌اند.

این در حالیست که روزنامه شرق در گزارشی در باره دولتی شدن وکالت با مصوبه جدید مجلس نوشته است: بدین ترتیب اندک استقلال کانون وکلا هم از دست می‌رود.

شرق در گفت‌وگو با بابک پاک‌نیا، وکیل به «بی‌سابقه» بودن طرح‌هایی مانند «تحقیق و تفحص» دولت از کانون وکلا اشاره کرد و نوشت: «قوانین چنین اجازه‌ای به مجلس نمی‌دهد چون ما هیچ‌وقت از بودجه عمومی برای کانون استفاده نمی‌کنیم.»

پاک‌نیا ادامه داد: «چند سال قبل افرادی اظهارنظرهایی نسبت به کانون داشتند که وقتی سوابقشان را دیدیم متوجه شدیم مردودی‌های آزمون وکلالت هستند. چون نتوانستند در آزمون‌های مختلف قبول شوند، علیه کانون صحبت کردند که کانون انحصارگر است.»

این وکیل با تاکید بر اینکه «در پوشش این حرف‌های پوپولیستی، اقدامات دیگری انجام می‌شود» گفت: «یک‌سری بحث شخصی دارند و عده‌ای هم از این موقعیت استفاده کردند و عملا در سایه شعارهای پوپولیستی به سراغ استقلال نهاد وکالت رفتند.»

به گفته او با پایان استقلال کانون، یک «وکیل غیرمستقل» دیگر «جرات نمی‌کند پرونده مهم بگیرد» و از موکلش با شهامت دفاع کند؛ چون در این صورت امکان دارد پروانه‌اش را از دست بدهد.

از طرف دیگر با محدودیت بیشتر وکلا، به اعتقاد پاک‌نیا، احتمال فعالیت‌های داوطلبانه وکلا نیز از بین خواهد رفت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: