آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 22 مرداد ماه 1402 = 13-08 2023

فعال شدن مجدد ائتلاف بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی در خلیج فارس

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی خبر دادە کە یک ائتلاف دریایی بە رهبری آمریکا بە کشتی‌هایی کە قصد دارند از تنگه هرمز عبور کنند، هشدار دادە شدە کە تا حد ممکن از آب‌‌های سرزمینی ایران دور بمانند.

تنگه هرمز در آب‌های سرزمینی ایران و عمان قرار دارد که باریک‌ترین نقطه آن تنها ۳۳ کیلومتر عرض دارد. عرض خط کشتیرانی در هر دو جهت تنها سه کیلومتر است.

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا کە در خاورمیانه مستقر است، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس ارائه این هشدار را تائید کردە است، اما در مورد جزئیات و دلایل آن حرفی بە میان نیاوردە است.

به گفتە سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، این هشدار توسط سامانه امنیت بین‌المللی دریایی (IMSC) صادر شدە است.

سامانه امنیت بین‌المللی دریایی، یک ائتلاف بین‌المللی است، کە در دوران ترامپ پس از حملە سپاه پاسداران بە نفت‌کش‌های بین‌المللی در خلیج‌فارس، به منظور اطمینان از آزادی کشتیرانی تجاری در آب‌های خاورمیانه پایەگذاری شدە است.

کشورهای بحرین، بریتانیا، استرالیا، آلبانی، عربستان سعودی، بحرین، لیتوانی، امارات متحده عربی و ایالات متحده در این ائتلاف عضویت دارند.

موجی از حملات به کشتی‌ها و توقیف آن‌ها در سال ۲۰۱۹ پس از خروج آمریکا از توافق برجام شکل گرفت که تمام آن‌ها به حکومت ایران منتسب شده است. این حملات در اواخر آوریل امسال از سر گرفته شد زمانی که نیروهای سپاه پاسداران در فاصله کمتر از یک هفته دو نفتکش را توقیف کردند.

ارائه هشدارهای تازه در حالی صورت می‌پذیرد کە نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه ۷ آگوست (۱۶ مرداد) اعلام کرد که بیش از ۳هزار پرسنل نظامی آمریکا با دو کشتی جنگی وارد دریای سرخ شده‌اند که این بخشی از تقویت عملیاتی پس از توقیف نفتکش‌ها توسط جمهوری اسلامی است.

همچنین آمریکا اعلام کرده که یک ناوشکن و هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ و اف-۱۶ را به همراه واحدهای ویژه آمادگی آبی-خاکی دریایی خود را در خاورمیانه مستقر خواهد.

ارتش آمریکا می‌گوید رژیم ایران در دو سال گذشته نزدیک به ۲۰ کشتی با پرچم بین‌المللی را در منطقه توقیف کرده یا تلاش ورزیده که کنترل آن را در دست بگیرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: