آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 19 مرداد ماه 1402 = 10-08 2023

اوکراین؛ خبر بد برای روسیه: تغییر موضع چین و نگرانی پوتین و شرکا

نگرانی روسیه از حضور هیات چینی در نشست جده عربستان طبیعی است، چون تاکنون چین سعی کرده حد وسط را داشته باشد. اما نزدیکی چین به کشور‌های حوزه خلیج فارس، معادله را می‌تواند تا حدی تغییر دهد.

عربستان سعودی به مدت ۲ روز میزبان مذاکراتی در خصوص وضعیت اوکراین بود؛ در این نشست نمایندگان ۴۰ کشور شامل آمریکا، انگلیس و آلمان که متحدان اصلی کی‌یف هستند و همچنین هند و چند کشور دیگر منطقه غرب آسیا با هدف بحث درباره حل و فصل جنگ در اوکراین که حدود ۱۸ ماه از آغازش می‌گذرد، شرکت کردند. یک هیات نمایندگی چین نیز در این نشست شرکت کرد، اما روسیه در آن شرکت نداشت.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با ایسنا با اشاره به شرکت هیاتی از چین در نشست جده عربستان درباره جنگ اوکراین و نگرانی روسیه از تغییر موضع چین اظهار کرد: بعد از نشست ریاض روس‌ها از حضور هیات چینی ابراز نگرانی کردند و آن را حمل بر موضع‌گیری چین به نفع اوکراین دانستند.

عبدالرضا فرجی‌راد گفت: نشست اوکراین در عربستان با توافق آمریکا برگزار شد و طبیعی است که روس‌ها نگران می‌شوند چراکه هر موضعی اتحاذ می‌شد طبعا به نفع روس‌ها نمی‌توانست باشد. از طرفی چین هم در این نشست شرکت کرده بود که روس‌ها را نگران کرد و آن‌ها از چین درخواست کردند که موضع خود را عوض کنند یا مطمئن شوند موضع چین تغییر نکرده است.

وی گفت: اما به نظر چینی‌ها نفعشان در این نیست که موضعی در حمایت از روس‌ها بگیرند، چون از طرفی به عربستان نزدیک شده‌اند و از طرفی به آمریکا این قول را داده‌اند که وارد این بحث نشوند.

او افزود: چین چه موضع مثبت چه منفی درباره جنگ اوکراین بگیرد، روس‌ها به چین نیاز دارند از این رو کلا چینی‌ها موضعی را اتخاذ می‌کنند که منافعشان را تامین کند و آن موضع هنوز «بی‌طرفی» در جنگ است. در عین حال چین دل کشور‌های جنوب خلیج فارس را هم به هر شکلی باید خوش کند بنابراین، خواسته روسیه از چین برای ادامه بی‌طرفی خیلی واقع‌بینانه نیست.



اردشیر August 10, 2023 01:16 PM

خب معلومه که هر کشور صاحب داری منافع خودش را در نظر میگیره این فقط کشورهای صیغه شده هستند که اختیارشان درست آقا شان است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: