آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 1 مرداد ماه 1402 = 23-07 2023

چگونه برادران قاچاقچی کالاهای مورد نظرشان را وارد ایران می‌کنند

نشریه اکونومیست در مطلبی با عنوان «کالای قاچاق عجیب و غریب ایران» درباره واردات اقلام ممنوعه به ایران توسط سپاه پاسداران نوشت: "حسن" فردی است که بعید است قاچاقچی باشد. او برای شغل قدیمی خود به‌عنوان مشاور روابط عمومی بین‌المللی مناسب‌تر است. اکنون او یکی از بسیاری اپراتورهای در سایه است که کالای قاچاق به ایران می‌فرستد. تخصص او در قاچاق پیانو است.

از آنجایی که در سال۲۰۲۱ گمرک ایران واردات آلات موسیقی را ممنوع کرد، پیانوهایی که "حسن" با قیمت کمتر از ۹۰۰ دلار در شرق خریداری می‌کند، در تهران تقریبا شش برابر می فروشد. آلات موسیقی، احتمالاً به دلایل مذهبی غیرقانونی هستند. یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کسانی که می‌خواهند پیانو بنوازند، باید از ایران بروند.

این ممنوعیت هم‌چنین بخشی از یک استراتژی برای جلوگیری از واردات اقلامی است که به‌طور رسمی غیرضروری تلقی می‌شوند. عینک آفتابی‌خارجی، گوشی های هوشمند فانتزی و انواع لباس های مد روز نیز ممنوع است. این یک بازار غیرقانونی پر جنب و جوش برای بازرگانانی ایجاد کرده است که قبلاً از تمایل مقامات برای نادیده گرفتن فعالیت‌های آنها برای کمک به آنها برای دور زدن تحریم آمریکا سود می‌برند.

بر روی کاغذ، اداره گمرک یک برنامه مبارزه با قاچاق را اجرا می‌کند که به موجب آن سالانه میلیون‌ها دلار کالا توقیف می‌شود. با این حال، در همان زمان تخمین زده می‌شود که ۹۵درصد از کالاهای قاچاق وارد ایران می‌شوند، نه با وانت هایی که در نیمه‌شب از مرز عبور می‌کنند، بلکه زیر بینی مأموران گمرک، اغلب با تأیید ضمنی آنها. گستردگی فعالیت آن‌قدر زیاد است که برخی ابراز تأسف می‌کنند که قاچاق صدها هزار شغل را برای ایرانیان در صنایع داخلی از بین برده است.

پیانوهای "حسن" با کشتی‌های کانتینری بزرگ وارد می‌شوند. شرکت کشتیرانی برای هرگونه خسارت وارده در سفر کوتاه بین امارات متحده عربی و بندرعباس ضمانت های بانکی برای او صادر می‌کند. این شرکت [با دادن رشوه] کف دست‌ها را در بندر چرب می‌کند [تا کالاهای قاچاق سر بخورند] و پیانوها به‌عنوان قطعاتی از آلات موسیقی و نه به‌عنوان یک واحد ثبت می‌شوند، بنابراین از ممنوعیت فرار می‌کنند. سپس آنها را سوار کامیون ها می‌کنند و به تهران می‌برند.

این‌که ۴۰ کانتینر پیانو غیرقانونی را می‌توان به‌طور مرتب در بزرگترین بندر ایران که پایگاه اصلی نیروی دریایی است، تخلیه کرد، نشان می‌دهد که یکی از نهادهای اصلی در حکومت دست‌اندرکار این موضوع است. سپاه پاسداران، بدنه حافظ رژیم مدت‌هاست در شبکه‌های قاچاق دست داشته است. محمود احمدی‌نژاد زمانی که رئیس‌جمهور [جناح یکدست شده حاکمیت در این] کشور بود، یک بار سپاه را به‌عنوان "برادران قاچاقچی ما" متهم کرد و آن را به پول درآوردن از خزانه ملی متهم کرد.

این در حالیست که اکثر ایرانی‌ها تحت یک اقتصاد بیمار رنج می‌برند. تورم سالانه در آخرین آمارگیری ها در ماه ژوئن به ۴۳درصد رسید، با این حال کسانی که با حاکمان کشور در ارتباط هستند، خودروهای اسپرت خود را به رخ می‌کشند و فرزندان خود را برای تحصیل به خارج از کشور می‌فرستند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: