آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 17 تیر ماه 1402 = 08-07 2023

طالبان در چند محل کابل مانع برگزاری مراسم عید شیعی غدیر خم شدند

شماری از باشندگان شهر کابل می‌گویند که نیروهای طالبان دیروز دست‌کم در پنج نقطه شهر کابل مانع برگزاری مراسم «عید غدیر خم» شدند. این مراسم را شیعیان که از آن با عنوان تعیین جانشینی امام علی از سوی پیامبر اسلام یاد می‌کنند، در سال‌های گذشته در نقاط مختلف شهر کابل با توزیع نذر و پخش مداحی‌های مذهبی ویژه شیعیان بر پا می‌کردند.

به گفته منابع در برخی نقاط طالبان از همان ابتدا اجازه نصب و برپایی داربست ویژه مکان توزیع نذر را ندادند، از جمله در منطقه پل سرخ، گلایی دواخانه، پایین‌تر از منطقه پل سرخ و چنداول شهر کابل.

همه این مناطق عمدتا شیعه‌نشین هستند. در منطقه «قلای علی‌مردان» کابل هم نیروهای طالبان داربست‌ها و لوحه‌های این مراسم را که نصب شده بود، خراب کردند. به گفته یک‌ منبع نیروهای طالبان از فرماندهی پلیس کابل به آن‌ها گفته‌اند که «به هیچ وجه اجازه برگزاری مراسم خارج از مساجد نیست.»

پیش از این هم طالبان در برخی موارد اجازه برگزاری مراسم شیعیان در برخی نقاط از جمله زیارت موسوم به زیارت سخی در شهر کابل را نداده بودند.

دلیل این اقدام را هم “مسائل امنیتی” عنوان کرده بودند. شیعیان تاکنون بارها مورد هدف حملات مرگ‌بار نیروهای داعش قرار گرفته‌اند.

در تصاویر منتشر شده از زیارت سخی در غرب اما دیده می‌شود که مراسم غدیر خم در آن با حضور روحانیون، زنان و مردان برگزار شده است.

شماری از شیعیان نگران هستند که مبادا «محدودیت‌های مذهبی طالبان علیه شیعیان» بیشتر شود و بویژه در ماه محرم نتوانند همانند سال‌های قبل مراسم مذهبی خود را برپا کنند.

به گزارش بی بی سی، طی دو سال گذشته و با قدرت‌گیری دوباره طالبان از برخورد نیروهای امنیتی طالبان با مراسم و برنامه‌های اهل تشیع گزارش‌هایی نشر شده است. چند ماه قبل هم نیروهای طالبان به ساختمان تلویزیون تمدن متعلق به شیعیان افغانستان “هجوم بردند”.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: