آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 23 خرداد ماه 1402 = 13-06 2023

تحلیلگر داخلی: غارت کامل و تمام‌عیار از ملت ایران رخ داده است

رکورد تاریخی تورم بعد از جنگ جهانی دوم را دولت رئیسی شکست ... غارت کامل و تمام‌عیار از ملت ایران رخ داده است

سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی با اشاره به مهندسی و دستکاری کردن نرخ تورم توسط دولت رئیسی می گوید: بدون تردید رکورد تورم ۸۰ساله شکسته شده است. نرخ تورم ۱۴۰۱ از مرز ۵۰درصد عبور کرده که این نرخ بالاترین تورم از سال ۱۳۲۲ تاکنون بوده است.

به گزارش روزنامه هم میهن، لیلاز می گوید: نرخ تورم در دولت رئیسی به ابعاد بی‌سابقه‌ای رسیده است. با بررسی نقدینگی زیاد و کاهش ارزش پول ملی، هزینه‌های زندگی به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و این وضعیت نگرانی‌های عمیقی در بین اقتصاددانان و مردم عادی به‌وجود آورده است. تورم ناگوار و رکورد شکسته شدن در نرخ تورم ۸۰ساله چالش های جدیدی را برای دولت رئیسی و کل نظام به همراه دارد.

سعید لیلاز، تأکید می‌کند: بدون تردید رکورد تورم ۸۰ساله شکسته شده است. نرخ تورم ۱۴۰۱ از مرز ۵۰ درصد عبور کرده که این نرخ بالاترین تورم از سال ۱۳۲۲ تاکنون بوده است. بلای نقدینگی آن هم از نوع بدش، این تورم را به بار آورده. رشد نقدینگی در چند سال گذشته شدت گرفته و وضعیت را به سطحی فاجعه‌بار رسانده است؛ فاجعه‌بار هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت. از لحاظ کمیت در ۲۳ماه دوران دولت رئیسی به اندازه دوره ناصرالدین‌شاه قاجار تا دولت حسن روحانی نقدینگی ایجاد شده و از لحاظ کیفیت، سهم پول پرقدرت در نقدینگی رو به افزایش رفته و بدتر این‌که دوسوم نقدینگی به‌دلیل ناترازی بانکها و فساد صورت گرفته در این شبکه ایجاد شده است.

لیلاز از این نقدینگی، به‌عنوان غارت کامل و تمام‌عیار از ملت ایران نام می‌برد که دولت توان مقابله با آن را ندارد. لیلاز امسال را خطرناک توصیف می‌کند. نه‌فقط به‌دلیل شاخص های بد اقتصادی، بلکه به‌دلیل نارضایتی موجود در جامعه.

به همین دلیل لیلاز می‌گوید: در صورت تداوم این وضع، من برای سال جاری احساس نگرانی می‌کنم. در سال‌های گذشته هر زمان نرخ تورم جهش پیدا می‌کرد، انتشار آمار بانک مرکزی متوقف می‌شد. این اتفاق مجدد برای آمار تورم افتاده و از بهمن سال قبل انتشار آمار تورم بانک مرکزی متوقف شده است. در این چهار ماه، اما مرکز آمار در غیاب آمار بانک مرکزی، نرخ‌ها را اعلام کرده است.

در مجموع این کاری که دولت انجام داد یعنی دستکاری نرخ تورم در وسط سال مالی، به‌لحاظ اخلاقی و علمی کار نادرستی بود و این‌که تصور شود مردم متوجه این دستکاری و رکوردشکنی تورم نمی‌شوند، تصور کاملاً اشتباهی است. به‌دنبال نقدینگی خلق‌شده انتظار بروز چنین تورمی وجود داشت.

اگر ما نقدینگی امروز ایران را از وسط نصف کنیم، نصف آن از دوره ناصرالدین‌شاه تا پایان دولت روحانی ایجاد شده و نصف دیگر آن در ۲۳ ماهه دولت آقای رئیسی. یعنی یک غارت کامل و تمام‌عیار از ملت ایران در پنج سال گذشته به‌ویژه در ۲۳ ماه اخیر اتفاق افتاده است.

خط فقر در تهران به ۳۰میلیون تومان رسیده است

خبر آنلاین هم در گزارشی به‌نقل از محمد باقری بنایی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از رسیدن خط فقر در تهران به ۳۰میلیون تومان خبر داد.

این عضو مجلس در سخنان خود با اعتراف به تورم افسار گسیخته در ایران در دولت رئیسی، نگرانی خود از بروز مسائل اجتماعی و سیاسی را بیان کرد و گفت: با توجه به تورمی که در یکی دو سال اخیر شکل گرفته به نظر می‌رسد که در تهران خط فقر ۳۰میلیون تومان باشد. با توجه به شرایط مسکن، اجاره، معیشت و تورم مشاهده می‌کنیم که قشر متوسط جامعه عملاً به سمت حاشیه‌نشینی در تهران و یا شهرهای همجوار سوق پیدا کرده و به همین علت ممکن است در آینده نه چندان دور شاهد مسائل اجتماعی و سیاسی متعدد باشیم...




بهرام June 13, 2023 12:23 PM

در کشور ایالات متحده آمریکا نرخ تورم از سال ۱۳۵۷ سالیانه بطور متوسط ۳ درصد بوده در حالی که نرخ تورم و چاپ پول در ایران سالیانه در حالت متوسط ۷۵ درصد بوده این بدان معنی است که دلار در ایران باید سالیانه ۷۲ درصد رشد داشته باشد که ندارد و حداکثر این رشد سالیه ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده و برخی سالها این رشد حتی منفی بوده

امسال هم تا امروز این رشد منفی بوده و دلار آمریکا از ۶۰ هزار تومان به ۴۸ هزار تومان رسیده ولی قیمت خودرو و منزل مسکونی و حتی اجاره بها و اقلام خوراکی از آغاز سال تا امروز ۸۵ درصد رشد داشته

همین تفاوت باعث بالا رفتن نرخ واقعی دلار در ایران است و اگر جمهوری اسلامی همین امروز سرنگون شود نرخ دلار در بازار به سرعت به ۷۲۰ هزار تومان و چه بسا بیشتر میرسد و همین نشانه خالی کردن و دزدی از جیب مردم ایران و غارت تمام و کمال است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: