آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 20 خرداد ماه 1402 = 10-06 2023

خطر کمک پهبادی سپاه به پوتین/مکانیسم ماشه و پرواز بمب‌افکن‌

نامه ۳۵ عضو مجلس نمایندگان آمریکا: مکانیسم ماشه در برجام را کلید بزنید....پرواز بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا بر فراز خلیج فارس

آمریکا می‌گوید همکاری‌های نظامی رژیم ایران و روسیه رو به گسترش و در حال تعمیق است و از جمله روسیه در حال ساخت کارخانه‌ای است تا پهپادهای طراحی سپاه پاسداران را در خاک خود تولید کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه با در اختیار گذاشتن تصویری ماهواره‌ای از این کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در روسیه گفت: روسیه در حال دریافت اطلاعات و تجهیزات لازم از سوی رژیم ایران است.

وی با اشاره به حملات اخیر پهپادی به کی‌یف، پایتخت اوکراین و ایجاد وحشت میان غیرنظامیان گفت: تا ماه مه روسیه از رژیم ایران صدها پهپاد انتحاری و همین‌طور تجهیزات تولید پهپاد دریافت کرده است.

سخنگوی امنیت ملی آمریکا نقشه‌ای را در اختیار خبرنگاران گذاشته که مسیر انتقال پهپادهای انتحاری سپاه به روسیه و سپس جبهه جنگ در اوکراین را نشان می‌دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پیش از این گفته بود که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا ضربه جدی به ماشین نظامی روسیه زده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به بی‌بی‌سی گفت: ما با انتشار این اطلاعات به حکومت ایران می‌گوییم که دقیقا از اقداماتشان آگاه هستیم. همچنین دیگر کشورها را هوشیار می‌کنیم که تهران چه‌طور به حمایت از جنگ بی‌رحمانه روسیه ادامه می‌دهد.

پیش تر مشاور ایرانی تبار نهاد‌های اروپایی به یورونیوز گفته بود: حکومت ایران در جنگ مستقیم با ناتو است و بازیچه دست چین و روسیه شده است.

مکانیسم ماشه را کلید بزنید

وبگاه جوییش اینسایدر در گزارشی نوشت که سی‌وپنج قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رهبران کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان (تروئیکای اروپا)، سه عضو اروپایی توافق هسته‌ای (برجام) خواستند مکانیسم ماشه را ذیل برجام علیه رژیم ایران فعال کنند.

طبق بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، در صورت شکایت یکی از طرف‌ها به کمیسیون مشترک حل اختلاف و حل نشدن این شکایت ظرف ۳۵ روز، شاکی می‌تواند موضوع را به عنوان تخطی از توافق به شورای امنیت ارجاع کند و این شورا باید ظرف ۳۰ روز در مورد قطعنامه‌ای برای لغو تعلیق تحریم‌ها علیه رژیم ایران رای بدهد.

همچنین بر اساس پیوست یکم برجام، مکانیسمی به منظور دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های مشکوک ظرف ۲۴ روز از طریق کمیسیون مشترک تعیین شده که طبق آن، نتیجه همکاری نکردن حکومت ایران، به کار افتادن یک مکانیسم حل اختلاف و بازگشت بالقوه تحریم‌های سازمان ملل خواهد بود. این دو شرط مطرح شده در برجام، مکانیسم ماشه (Trigger Mechanism) یا بازگشت خودبه‌خودی تحریم‌ها (Snapback) خوانده می‌شوند.

پرواز بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا بر فراز خلیج فارس

بنا به گزارشها، دو هواپیمای لنسر بی۱-بی نیروی هوایی آمریکا پس از بلندشدن از بریتانیا و در حین عبور از خلیج‌فارس به هواپیماهای پنج ارتش خاورمیانه پیوستند.

به نوشته پایگاه المانیتور، روز پنجشنبه هواپیماهای جنگی اسرائیل، اردن و عربستان سعودی در کنار بمب‌افکن‌های بی۱ آمریکا بر فراز خاورمیانه پرواز کردند.

نقطه اوج این رزمایش شلیک مهمات زنده توسط بمب‌افکن‌های آمریکایی بر روی میدان‌های آموزشی عربستان سعودی و اردن و سپس حرکت آن‌ها به سمت پایگاهی در اسپانیا بود.

یک مقام دفاعی به المانیتور گفت که در طول این رزمایش، هواپیماهای بی۱-بی موشک‌های کروز «AGM-158A JASSM» و بمب‌های ۲۵۰ کیلوگرمی «GBU-38» را علیه چند هدف شبیه‌سازی‌شده به کار بردند.

مقامات گفتند که پنتاگون هویت دو کشور دیگر خاورمیانه را که بنا به درخواست خودشان در رزمایش شرکت کرده بودند، افشا نمی‌کند. این در حالیست که پس از برقراری مناسبات دیپلماتیک میان کشورهای امارات و بحرین با اسرائیل در سال ۲۰۲۱ خلبانان اسرائیلی و عربی با هم در کنار بمب‌افکن‌های آمریکایی پرواز کرده‌اند.

اهمیت رزمایش

رزمایش گروه ضربت بمب‌افکن‌ها یک روز پس از دیدار آنتونی بلینکن، دیپلمات ارشد واشنگتن با وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در عربستان سعودی آغاز شد. این دیدار بخشی از تلاش‌های دولت بایدن برای متقاعدکردن ارتش کشورهای عربی جهت ایستادگی بیشتر علیه حکومت ایران بود.

همکاری‌های آتی

همچنین نیروهای نظامی ایالات متحده و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در یک رزمایش دوهفته‌ای در عربستان سعودی با تمرکز بر همکاری یکپارچه دفاع هوایی و موشکی شرکت می‌کنند. مقامات دفاعی آمریکا به دنبال متقاعدکردن همتایان عرب خود برای به اشتراک‌گذاشتن داده‌های دفاع هوایی و مشارکت در گشت‌های امنیتی دریایی برای خنثی‌سازی اقدامات بی ثبات کننده سپاه پاسداران هستند.




بهرام June 9, 2023 10:44 PM

چقدر جالب است که رژیم خامنه ای از روی درماندگی روی به کمک نظامی به روسیه کرده آنهم روسیه ایی که قرارداد گلستان و ترکمانچای را به ما تحمیل کرد تا قفقاز را از ایران جدا کند ولی همزمان همین روسیه ایالت آلاسکا را به ایالات متحده به قیمت 7 2 میلیون دلار فروخت

همین روسیه مورد علاقه علی خامنه ای پیش از آن بخشهای شرقی دریای مازندران را که شامل تاجیکستان ازبکستان و ترکمنستان را از ایران جدا کرد و به کشور خودش افزود در حالی که هنوز هموطنان فارس زبان ما در شهرهای این کشورها زندگی میکنند و تمدن انها بقدری بالاست که هنوز زبان و تاریخ خود را حفظ کرده اند

امروز ثابت شده که در صورت ادامه جنگ روسیه و اکراین این روسیه است که بازنده اصلی جنگ است چون این جنگ میتواند 10 ساله شود که نه اقتصاد روسیه و نه اقتصاد خامنه ای تحمل آن را نخواهد داشت و سرنگونی حتمی است

گزارش یا اعتراض به این نظر


کهن دیارا June 11, 2023 12:29 AM

ننگ برهر چه آخوند فاسد و دزد مانند خامنه ای جلاد بچه کش که ایران را به نابودی کشاندند این چرثومه ها فقط برای برباد دادن ثروت ایران و نابودی آن آمدند باید پیش از اینکه کشور را به فلاکت کامل برسانند ای اجنبی ها از کشور بیرون کنیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: