آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 17 خرداد ماه 1402 = 07-06 2023

ارمغان تازه جمهوری اسلامی برای ایران؛ فاجعه فقر آموزشی

هشدارهای نهادهای بین‌المللی حکایت از آن دارد که در زمینه آموزش و فقر آموزش در معنای فقر یادگیری با یک فاجعه روبرو هستیم؛

نتایج آزمون «انجمن بین‌المللی ارزیابی پیشرفت تحصیلی» نشان می‌دهد که دانش‌آموزان ایرانی از نظر توانایی‌های آموزشی جزو «ضعیف‌ترین‌ها» در جهان هستند.

«انجمن بین‌المللی ارزیابی پیشرفت تحصیلی» هر پنج سال یک‌بار اقدام به ثبت نام و برگزاری آزمونی به نام «پرلز» (Pirls) می‌کند که هدف آن سنجش کیفیت آموزش دانش‌آموزان جهان است.

نتایج آزمون پرلز ۲۰۲۱ که تازه منتشر شده نشان می‌دهد که دانش‌آموزان ایرانی در توانایی خواندن، نمره ۴۱۳ را کسب کرده‌اند که ایران را در میان ۵۷ کشور شرکت‌کننده در قعر جدول قرار می‌دهد. در انتهای این جدول تنها کشورهای اردن، مصر، مراکش و آفریقای جنوبی بعد از ایران قرار دارند.

در زمینه آموزش و فقر آموزش با یک فاجعه روبرو هستیم

روزنامه اطلاعات در یادداشتی نسبت به فاجعه فقر آموزشی هشدار داد و درخواست کرد در گام اول برای حل این بحران آماری دقیق از وضعیت افت تحصیلی دانش‌آموزان منتشر شود.

این روزنامه نوشت: برای مقابله با فاجعه‌ای که امروز گریبانگیر نظام تعلیم و تربیت شده، باید مدرسه به مدرسه و روستا به روستا و شهر به شهر، داده‌های آماری دقیق از وضعیت افت تحصیلی دانش‌آموزان به ویژه در پایه اول ابتدایی و میزان کودکان بازمانده از تحصیل رصد و منتشر شود.

هشدارهای نهادهای بین‌المللی حکایت از آن دارد که در زمینه آموزش و فقر آموزش در معنای فقر یادگیری با یک فاجعه روبرو هستیم؛ طوری‌که در دوره کرونا فقر یادگیری در کشورهای با درآمد میانه و پایین به سرعت تا ۷۰ درصد افزایش یافت و نابرابری در آموزش تشدید شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: