آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 17 خرداد ماه 1402 = 07-06 2023

فعال اقتصادی: هدف انتشار خبرهای پوچ آزادسازی منابع مالی

تحریم‌ها را «نعمت» می‌دانند اما هر چند وقت یکبار با انتشار خبرهایی مبنی بر آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران، که حاصل تحریم‌های بانکی آمریکاست، سعی در دستاوردسازی برای دولت و کاهش التهاب بازار ارز می‌کنند.

خواباندن التهابات تورمی، هدف انتشار خبرهای پوچ آزادسازی منابع مالی ایران

علی شریعتی، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اهداف مطرح کردن چندباره این خبر غیرواقعی از سوی دولت رئیسی گفت: به قول آن مقام دولت قبلی که گفتند "ما خودمان انتخاب کردیم که اینجور زندگی کنیم"، دولت هم در راهی است که خودمان انتخاب کردیم. به هر حال خودمان انتخاب کردیم که اینگونه باشیم و با دنیا تعامل نکنیم و همین باعث می‌شود در بسیاری از کارها از جمله فروش نفت که کشورهای دیگر بسیار عادی آن را معامله می‌کنند، اما ما با مشکل مواجه شویم. همین می‌شود که کشور عراق که از لحاظ ضریب تکنولوژی یک هزارم ایران هم نیست، به درآمد نفتی می‌رسد.

۳۵ یا ۳۶ کشتی در خلیج فارس به دلیل نبود ارز متوقف شده اند

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: در چند روز گذشته 5 الی 6 میلیارد دلاری خرج شده؛ یک و شش دهم، از طریق منابع آزادشده از عراق را به دلیل بدهی به ترکمنستان دادند که اگر پرداخت نمی‌شد دوباره گاز مناطق شمالی کشور فلج می‌شد. همچنین حدود ۳۵ یا ۳۶ کشتی در خلیج فارس منتظربارگیری بودند و به دلیل مشکلی که در انتقال ارز داشتیم نتوانستیم به آن‌ها پول بدهیم که در این چند روز یک میلیارد هم از این بابت داده شد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون درشرایط دو طرفه‌ای هستیم که هم مردم برای معاش خود نگران هستند و هم کسانی که کاسب تورم هستند و ده‌ها خانه و ماشین دارند و می‌خواهند آن‌ها را بفروشند از موج تورمی خوشحال می‌شوند. حال شاید انتشار خبرهای این‌چنینی برای خواباندن این التهابات باشد.

اعتماد مردم از دست رفته و انتشار این اخبار تاثیری ندارد

شریعتی در پاسخ به اینکه آیا انتشار این اخبار تاثیری بر مردم و واکنش‌های اقتصادی آن‌ها دارد، به دیده بان ایران گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که اصلا به سایر معادلات تورمی و شرایط روز فکر نمی‌کنند، فقط تصور می‌کنند که الان که این 7 میلیارد آزاد شد، دلار 40 تومن می‌شود و زمانی برای خرید دلار است؛ این چیزی است که در جامعه ما و بین مردم وجود دارد. شاید تاثیر تقاضایی داشته باشد ولی آن اثر مورد نظر را ندارد. از آن طرف برای مردم هم مسخره شده و اعتماد را از دست داده‌اند. به بیانی کوتاه، اینها شرط‌های لازم است ولی کافی نیست چراکه ما باید مسئله‌مان با دنیا را حل کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: متاسفانه مشکلی که داریم این است که دولتمردان درگیر بحث‌های جناحی هستند. برای مثال همین چند روز پیش سخنگوی دولت خبر پرداخت بدهی ترکمنستان را به عنوان دستاورد معرفی کرد. همچنین اختلاف نظری در کلمات وجود دارد که باعث به وجود آمدن این مشکلات برای کشور می‌شود یعنی من اطمینان دارم که همین برجام که روی آن حساس هستند را اگر تا چند ماه آینده توافق کنند و نامش را بگذارند "توافق نامه امام صادق" همه می‌گویند این توافق است و مصلحت ما در آن دیده شده است!




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: