آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 14 اردیبهشت ماه 1402 = 04-05 2023

به تروریست‌های طالبان هم همانند رئیسی مدرک دکتری می‌دهند

عبدالباقی حقانی، رئیس اداره ملی امتحانات طالبان گفته: علمای دینی پس از سپری کردن یک آزمون دینی، مدرک دانشگاهی خواهند گرفت.

او گفت: «من به همه علمای دینی اطمینان می‌دهم که آزمون بسیار آسان است و سهولت‌های زیادی مد نظر گرفته شده است. این آزمون بسیار شفاف خواهد بود و مشکلی پیش نخواهد آمد.»

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، در واکنش به برگزاری آزمون در استان هلمند در توییتر نوشت: «به علمای دینی که در آزمون شرکت کرده و نمرات تعیین شده را کسب کرده باشند، مدرک دانشگاهی داده می‌شود.»

در همین حال تصفیه در وزارت تحصیلات عالی و دانشگاه‌های افغانستان نیز همچنان در دستورکار طالبان است.

یکی از استادان دانشگاه دولتی هرات به شرط افشا نشدن هویتش، گفت که طالبان می‌کوشند نیروها و افراد وفادارشان را در مسندهای مختلف در این دانشگاه بگمارند.

این استاد دانشگاه که اینک به ‌دلیل بیماری پدرش در خارج از افغانستان به سر می‌برد، گفت که یکی از مسئولان دانشگاه هرات با او تماس گرفته و هشدار داده است که اگر به زودی به سر کارش برنگردد، یک جنگجوی طالب جای او را خواهد گرفت.

او افزود: «طالبان می‌کوشند استادان و کارمندان اداری دانشگاه‌ها را به بهانه‌های گوناگون از کار برکنار کنند تا زمینه برای برگماری نیروهایشان فراهم شود.»

بیشتر مدارس دینی در دوران حکومت پیشین افغانستان ثبت دولتی نشده بودند و به همین دلیل، مدرک فارغ‌التحصیلی آن‌ها از اعتبار برخوردار نبود و از این گذشته، مطالب درسی نیز در این مدارس بیشتر به ترویج افراط‌گرایی و سنت‌های خرافی در جامعه می‌پرداخت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: