آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 6 اردیبهشت ماه 1402 = 26-04 2023

ایران راه شوروی را می‌رود و هر چه هشدار می‌ دهیم فایده ای ندارد

قاره کهن در حال بلعیدن اقتصاد جهان است و قرن آسیایی فرا رسیده است. این را می‌شود در گزارشی که مربوط به بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان است، به خوبی حس کرد. این گزارش نشان می‌دهد که در قرن نوزدهم، جهان اروپایی بوده و در قرن بیستم، شاهد آمریکایی شدن جهان بودیم. اما در حال حاضر جهان سریع‌تر آنچه که فکر کنید، در حال آسیایی شدن است. خیزش آسیا بسیار سریع بوده است.

براساس این گزارش، در سال ۲۰۲۴، چین، آمریکا، هند، ژاپن و اندونزی، ۵ اقتصاد برتر جهان با بالاترین تولید ناخالص داخلی بر روی زمین خواهند بود. بر همین اساس، وزنه آسیا به شدت در اقتصاد دنیا سنگینی می‌کند و این در حالی است که ایران از این قافله عقب مانده است.

به گزارش خبرآنلاین، در همین رابطه علی سعدوندی، اقتصاددان درباره آسیایی شدن اقتصاد دنیا و اینکه چرا ایران از کشورهای آسیایی عقب افتاد، می‌گوید: ایران متاسفانه عکس مسیر این کشورهای آسیايی را تا امروز حرکت کرده و می‌بینیم نتیجه هم نگرفته است. یعنی کشور ما در موارد متعدد عکس اینها عمل کرده است.

سعدوندی می‌افزاید: ما بهترین متخصصان دنیا را برای شرکت‌های برتر تکنولوژی تربیت کردیم، این در حالی است که این فارغ‌التحصیلان را نه‌تنها جذب نمی‌کنیم، بلکه دفع هم می‌کنیم. بر این اساس، در حوزه تکنولوژی کوچک‌ترین پیشرفتی نداشتیم و روند معکوسی که در سال گذشته دیدیم، باور نکردنی بوده است که تعداد زیادی از افرادی که در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی کار می‌کردند، کشور را ترک کرده‌اند و حتی به کشورهای همسایه رفته‌اند که از نظر شرایط زندگی، خیلی برتری خاصی نسبت به ایران ندارند. بر این اساس، در حوزه تکنولوژی ما کاری نکردیم و ارتباط‌مان هم با دنیا محدود شده است.

وی با اشاره به چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال‌های آینده می‌گوید: اگر این مسیر ادامه پیدا کند، وضعیت بسیار بد خواهد بود. ایران الان مسیر چین و کره‌ جنوبی را نمی‌رود؛ بلکه مسیر اتحاد جماهیر شوروی را طی می‌کند و هر چه هم هشدار می‌دهیم، فایده‌ای ندارد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: