آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 13 مرداد ماه 1402 = 04-08 2023

گرما؛ اتفاقی بی سابقه در آریزونا/وضعیت اشعه فرابنفش در تهران

گرمای شدید در شهر فینیکس ایالت آریزونای آمریکا، باعث پژمردگی ساگوارو، کاکتوس معروف در مناطق بیابانی آمریکا شده است. مدیر ارشد علوم باغ در آریزونا می‌گوید: معمولاً تصور بر این است که کاکتوس‌ها تحمل گرمای سوزان را دارند، اما باید بدانیم که گاهی گرمای بیش از حد می‌تواند موجب نابودی آن‌ها شود.

در روزهای اخیر، ساکنان شهر فینیکس متوجه شده‌اند که گرمای شدید منجر به سوخته شدن ساگوارو شده است. باغبان‌ها و افراد دیگر با اعلام این خبر که خارهای این کاکتوس در حال سوختن و از بین رفتن است، برای نجات آن درخواست کمک کردند.

اینگونه از کاکتوس که به‌عنوان نشان تجاری مناطق صحرایی در آمریکا شناخته می‌شود در هفته‌های اخیر از شدت گرمای بی سابقه زرد و پژمرده شده‌اند. برخی از درختان بیست ساله، تمام خارهای خود را از دست داده‌اند و قسمت‌هایی برخی دیگر از این نوع کاکتوس به‌طور کامل از بین رفته است.

در هفته گذشته، در باغ گیاه‌شناسی آمریکا، بیش از ۱۰۰۰ کاکتوس ساگوارو حداقل یک شاخه خود را از دست داده‌اند، به گفته مسئولین این باغ وقوع چنین اتفاقی بسیار غیر عادی و بی سابقه است.

وضعیت اشعه فرابنفش در تهران بحرانی شده است

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: وضعیت تابش اشعه فرابنفش (UV) در تهران بحرانی شده و به عدد ۱۲ رسیده است. سمیه رفیعی اظهار داشت: ضروری است شهروندان از قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ به طور جدی پرهیز کنند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: تمام آمار‌ها نشان می‌دهد موضوع تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی تاثیر خود را با سرعتی بیش از تصور بر زندگی و حیات کشور و منطقه ما گذاشته است و اگر هرچه سریعتر اقدام موثری صورت نگیرد قطعا همه متضرر خواهند شد.

در همین حال رییس مرکز مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت در ایران خبر از افزایش مراجعه بیماران قلبی و ریوی به مراکز درمانی داده است. به گفته وی، از هفته آخر تیرماه سال جاری تاکنون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش مراجعه بیماران قلبی و ریوی به مراکز درمانی بوده که مربوط به گرمازدگی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم در گفت‌وگو با ایسنا از گرمازدگی ۲۷ نفر و مراجعه به مراکز درمانی خبر داد و گفت مدتی پیش یک کودک دو سال و نیمه به دلیل آن که دو ساعت در خودرو تنها مانده بود، جان خود را از دست داد.

صرفه جویی خطرناک برق در اتوبان همت تهران

برخی کاربران نوشتند: در حالی که دو روز اخیر به دلیل افزایش گرما تعطیل شده بود، وزارت نیرو این تعطیلی را بابت کمبود برق رد کرد اما روشنایی اتوبان همت گواه دیگری میدهد. پنج شنبه شب چراغ های اتوبان همت یک در میان روشن است و به نظر می رسد وزارت نیرو برای صرفه جویی در برق به این ابتکار خطرناک دست زده است.

کارشناسان سازمان ملل: این تازه آغاز کار است

در حالی که مردم بسیاری از نقاط جهان این روزها گرمای شدید را هر لحظه روی پوست صورت خود حس می‌کنند، دانشمندان می‌گویند دیگر «واضح و آشکار است» که ماه ژوئیه که هنوز چند روزی از آن باقی مانده، گرمترین ماه ثبت شده در تاریخ هواشناسی بشر خواهد شد.

تا امروز گرمترین ماه ثبت شده در تاریخ هواشناسی به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گشت اما هنوز ۴-۵ روز از ژوئیه مانده آن رکورد شکسته شده و به همین علت محققان می‌گویند فارغ از دمای چند روز باقی مانده، ژوئیه ۲۰۲۳، گرمترین ماه ثبت شده در تاریخ حدود ۲۰۰ ساله هواشناسی جهان است.

بی‌نیازی دانشمندان به آمار چهار-پنج روز باقی مانده از ماه ژوئیه در حالی است که روز پنجشنبه - ۲۷ ژوئیه - سازمان هواشناسی آمریکا برای بسیاری از مناطق این کشور هشدار سلامتی صادر کرد. مدارس و اردوهای تابستانی در منطقه واشنگتن دی‌سی به والدین اطلاع دادند که پنجشنبه و جمعه کودکان را بیشتر در داخل ساختمان‌ها نگه خواهند داشت تا از خطر گرمازدگی مصون بمانند.

دبیرکل سازمان ملل هشدار داده که تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین بشر را در آستانه ورود به «عصر دمای جوش» قرار داده است. اکثریت غالب دانشمندان موافقند که افزایش دما کره زمین به طور عمده با استفاده فزاینده از سوخت‌های فسیلی مرتبط است.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، این تازه آغاز کار است، زمین به نقطه جوش خود رسیده است. دوران گرمایش جهانی به پایان رسیده و جوشش جهانی آغاز شده است.

وی داده‌‌های ارائه شده توسط کارشناسان را فاجعه‌ای برای کل سیاره زمین خواند و گفت: نیازی نیست برای دانستن این موضوع تا پایان ماه منتظر بمانیم، ژوئیه ۲۰۲۳ رکورد را در جهان خواهد شکست.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد هنوز هم می‌توان جلوی گرم‌تر شدن زمین را گرفت و برای این کار به «کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای» نیاز داریم.

هشدار کارشناسان: نزدیک شدن به خط قرمز

درحالی‌که میزان گرمایش جهانی با سرعت بی‌سابقه‌ای روبه افزایش است و پیامدهای تغییرات اقلیمی با گذشت هر روز دشوارتر می‌شود، سازمان ملل در آخرین گزارش خود بار دیگر هشدار داد که در صورت عبور از خطوط قرمز، وضعیت کنونی تغییرات اقلیمی، بشریت را با خطر انقراض روبه‌رو خواهد کرد.

به گزارش اسکای نیوز، این درحالیست که در سطح جهانی، هیچ راهبرد واحدی برای مقابله با تغییرات اقلیمی یادشده وجود ندارد. علاوه‌ بر اینکه کشورهای بزرگ صنعتی فعالیت‌های خود را بدون نظارت ادامه می‌دهند و همچنان مقادیر زیادی سوخت فسیلی مصرف می‌کنند.

از سوی دیگر، مجله «ساینس» طی مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شد، زیان‌های روبه افزایش ناشی‌از تغییرات اقلیمی را برشمرد و به خطر از بین رفتن ۲۶ درصد از کل توده یخ اشاره کرد. طبق این مطالعه، در گام نخست رودخانه‌های کوچک‌تر تحت تاثیر پیامدهای گرمایش زمین قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر، تعداد یخچال‌های طبیعی جهان به حدود ۲۱۵هزار یخچال می‌رسد. اگر گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی‌ شدن محدود شود، نیمی از این یخچال‌ها، به‌ویژه یخچال‌های کوچک، تا پایان قرن ناپدید می‌شوند؛ اما در صورت افزایش گرما تا چهار درجه سانتیگراد، بدترین سناریو رخ خواهد داد زیرا در چنین شرایطی یخچال‌های طبیعی بزرگ‌تر مانند آلاسکا نیز درنتیجه گرمایش جهانی درمعرض خطر ذوب‌شدن قرار خواهند گرفت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: