آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 11 فروردین ماه 1402 = 31-03 2023

شکایت از آمریکا؛ واکنش جمهوری اسلامی به رای دادگاه بین‌المللی لاهه

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه هلند روز پنجشنبه نظر خود را درباره شکایت رژیم ایران علیه مسدود شدن بیش از یک و نیم میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی این کشور در آمریکا را اعلام کرد.

این نهاد عالی‌رتبه قضایی تاکید کرد که صلاحیت صدور حکم درباره شکایت رژیم ایران از آمریکا برای آزاد کردن این رقم متعلق به بانک مرکزی ایران را ندارد.

قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: «دادگاه با ۱۰ رای موافق در برابر پنج رای مخالف اعتراض به صلاحیت دادگاه در این مورد را که از سوی ایالات متحده مطرح شده بود تایید می‌کند.»

طبق رای دادگاه عالی ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ دارایی‌های مسدود شده ایران به ارزش بیش از یک و نیم میلیون دلار باید به خانواده سرباز آمریکایی که در بمب گذاری ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در لبنان جان باختند پرداخت شود.

رژیم ایران با شکایت از آمریکا مسدود کردن دارایی‌های خود را تلاشی برای بی‌ثبات کردن حکومت و نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرده بود.

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت کشورهای عضو سازمان ملل رسیدگی می‌کند. در جلسات دادرسی سال گذشته وکلای نماینده ایالات متحده از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته بودند که این ادعا را رد کند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بلافاصله پس از اعلام نظر دیوان بین‌المللی دادگستری در بیانیه‌ای اعلام كرد که رای این نهاد قضایی وابسته به سازمان ملل سند دیگری بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی و بیان کننده رفتارهای متخلفانه دولت آمریکا است.

این در حالیست که مسئول تیم حقوقی ایالات متحده به قضات دیوان بین‌المللی گفته بود که آن‌ها باید برای نخستین بار به یک اصل حقوقی معروف به «دست‌های ناپاک» استناد کنند که طبق آن یک حکومت نمی‌تواند به‌دلیل اقدامات جنایتکارانه‌اش شکایت کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: