آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 24 بهمن ماه 1401 = 13-02 2023

منبع آمریکايی: چگونه "اردوغان گیت" با زلزله، ترکیه را ویران کرد؟

یک نشریه آمریکایی گزارش کرد که فساد در دولت «رجب طیب اردوغان» و سپردن پروژه‌های ساخت و ساز به نزدیکان بی‌کفایتش، زمین‌لرزه ترکیه را مرگبارتر کرده است.

«فارن پالیسی» در گزارشی تحت عنوان «چطور فساد و سوء مدیریت، زمین‌لرزه ترکیه را مرگبارتر کرد؟» نوشت: در زمین‌لرزه ترکیه، فقط عزیزان نبودند که زیرا آوارها دفن شدند بلکه وعده‌های حکومتداری خوب، کشوری عاری از فساد و دولتی پاسخگوی نیازهای مردم نیز مدفون شدند.

طبق این گزارش،‌ اردوغان پس از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه پس از زلزله ویرانگر سال ۱۹۹۹ میلادی زمانیکه هزاران نفر به دلیل واکنش کند دولت جان باختند، این وعده ها را داد.

آن‌طور که در این گزارش آمده است، اردوغان تمام مشکلات دهه ۱۹۹۰ را به گردن فساد گسترده، دولت های ناکارآمد، و نهادهای دولتی بی‌مسئولیت انداخت و متعهد شد که تحت حکومت او، اوضاع به طور اساسی تغییر کند.

اما رئیس جمهور اسلامگرای ترکیه در دو دهه ریاست خود، قدرت را در دستانش متمرکز کرده است. او برای انجام این کار نهادهای دولتی را پاکسازی کرد و افراد وفادار به خود را در پست‌های کلیدی قرار داد و در اکثر سازمان ها جامعه مدنی را از بین برد و دوستان خود را تأمین مالی کرد تا حلقه کوچکی از وفاداران را در اطراف خود ایجاد کند.

فارن پالیسی با اشاره به این موارد نوشت، تمامی اقدامات دولت اردوغان راه را برای تراژدی که دوشنبه هفته گذشته سراسر ترکیه را فراگرفت، هموار کرد.

طبق گزارش این نشریه آمریکایی، بزرگی زمین‌لرزه قطعاً آن را مرگبار کرده است اما تحقیقات آکادمیک نشان می‌دهد که زمین‌لرزه در کشورهایی که درگیر فساد گسترده هستند، افراد بیشتری را به کام مرگ می‌کشاند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: