آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 24 بهمن ماه 1401 = 13-02 2023

زلزله ترکیه؛ چرا نباید روی انتخاب مجدد اردوغان شرط بندی کرد؟

رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه قدرت تقریبا لجام گسیخته‌ای دارد و درصدد یک دوره دیگر باقی ماندن در قدرت است. قرار است انتحابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در ماه مه برگزار شود. در شرایطی که ترکیه با بحران اقتصادی مواجه است نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت تنگاتنگی است که می‌تواند تهدیدی برای حکومت ۲۰ ساله اردوغان و حزب اش باشد که طولانی‌ترین دوره حکمرانی در تاریخ ترکیه پس از تاسیس نظام جمهوری در آن کشور محسوب می‌شود.

به گزارش بلومبرگ، منتقدان اردوغان می‌گویند او با هدف برتری بخشیدن به شخص خود و حزب اش (عدالت و توسعه) در حال بازنویسی قوانین انتحاباتی بوده است. آنان می‌گویند او با تکیه بر دستگاه قضایی در تلاش است تا با طرح اتهامات علیه رقبای قدرتمند خود کاری کند تا صلاحیت قانونی برای شرکت در رقابت انتخاباتی را نداشته باشند.

البته تمام این مسائل پیش از زمان وقوع زمین لرزه‌ای قدرتمند در ترکیه بود که اخیرا بخش‌هایی از جنوب شرقی آن کشور را ویران ساخته و ده‌ها هزار کشته و مفقود شده برجای گذاشته است و باعث طرح انتقادات علیه دولت او شد.

فروریختن بسیاری از ساختمان‌ها باعث طرح دوباره این انتقاد دیرینه شده که گفته می‌شود سازندگان خانه‌ها اجازه پیدا کرده بودند ایمنی را قربانی سرعت تکمیل پروژه و کاهش هزینه در طول رونق ساخت و ساز املاک کنند.

شرکت‌های ساختمانی به حذف ستون‌های نگهدارنده از برخی مغازه‌ها و پارکینگ‌ها و ایجاد تغییرات در دیوارهای، در‌ها و پنجره‌های ساختمان‌ها مشهور هستند. بازماندگان زمین لرزه و احزاب اپوزیسیون می‌گویند که دولت ترکیه نسبت به یکی از بدترین بلایای طبیعی رخ داده در آن کشور واکنش کافی از خود نشان نداده است.

آن‌طور که حاضران در شهرهای زلزله‌زده و همچنین شهروندان و فعالان رسانه‌ای ترک در رسانه‌های اجتماعی می‌گویند، محبوبیت اردوغان در ترکیه پس از زلزله اخیر به‌شدت کاهش یافته و این مسئله در آستانه انتخابات حساس ریاست‌جمهوری طبیعتا رئیس‌جمهوری ترکیه و حزب متبوع او را نگران خواهد کرد.

منتقدان می‌گویند وعده‌های قبلی اردوغان درباره کاهش تورم و بهبود وضعیت اقتصادی ترکیه هنوز محقق نشده است. آن‌ها حالا وعده‌های او درباره بازسازی فوری شهرهای زلزله‌زده را هم «دروغ انتخاباتی» می‌دانند.

انتخابات پیش رو در ترکیه در حالی برگزار می‌شود که آن کشور با بدترین بحران هزینه زندگی در دو دهه اخیر دست و پنجه نرم می‌کند. اردوغان کماکان محبوب‌ترین سیاستمدار ترکیه است، اما حزب عدالت و توسعه تحت رهبری او حمایت خود را در میان فقرا که سرسخت‌ترین حامیان آن بودند از دست داده است.

پیامد‌های سیاسی زمین‌لرزه می‌تواند باعث شود که حزب عدالت و توسعه کنترل پارلمان و حتی ریاست‌جمهوری را در انتخابات ماه مه از دست بدهد. مگر اینکه این حزب بتواند روایتی از وحدت ملی قبل از انتخابات ایجاد کرده و آن را حفظ کند. مردم ترکیه رئیس‌جمهور بعدی خود را به همراه ۶۰۰ نماینده پارلمان، انتخاب خواهند کرد. حزب عدالت و توسعه در حال حاضر برای تضمین حفظ کنترل‌اش بر پارلمان ترکیه با مشکل مواجه است.

اپوزیسیون ترکیه هنوز نامزد ریاست‌جمهوری را معرفی نکرده‌است، اما صرف‌نظر از اینکه چه کسی در نهایت انتخاب می‌شود، انتظار می‌رود رقابت نزدیک در انتخابات ترکیه رخ دهد. حملات اپوزیسیون به دولت با دستمایه قرار دادن زلزله، می‌تواند به اردوغان و کمپین حزب عدالت و توسعه آسیب بیشتری وارد کند. واکنش شدید علیه مدیریت بحران توسط دولت نیز می‌تواند روایت جدیدی علیه حزب عدالت و توسعه در مناطق آسیب‌دیده جنوب ترکیه ایجاد کند. اکثریت مردم این منطقه در انتخابات ۲۰۱۸ به حزب حاکم رأی داده‌اند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: