آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 4 دی ماه 1401 = 25-12 2022

تحلیل سخنان مکرون؛ دیگر اعتمادی به جمهوری اسلامی وجود ندارد

برخی رسانه‌های داخلی با اشاره به اظهارات اخیر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره ضرورت کاهش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه نسبت به پیامدهای آن هشدار دادند.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «پروژه حذف ایران» نوشت که اجلاس هفته گذشته كنفرانس درباره عراق موسوم به «بغداد۲» که در اردن برگزار شد، غافلگیری تازه برای جمهوری اسلامی داشت.

این روزنامه به مصاحبه مكرون در هواپیما در مسیر بازگشت از این كنفرانس به پاریس، با سه رسانه فرانسوی، آمریکایی و عربی از جمله روزنامه النهار اشاره کرده و نوشت که مکرون از پروژه منطقه‌ای با پشتیبانی فرانسه پرده برداشت كه به صورت خلاصه به معنای حذف ایران از معادلات منطقه‌ای است.

در همین زمینه مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین الملل گفته: دیگر اعتمادی به جهت گیری های ایران در عرصه بین المللی از سوی نظام بین الملل وجود ندارد. آلمان و فرانسه که پیش از این اصرار زیادی بر از سر گیری گفتگوها با ایران و به نتیجه رسیدن آنها داشته اند، حالا با توجه به وقایع داخلی کشور، در جبهه مقابل قرار گرفته و تبدیل به مانعی بر گفتگوها شده اند.

وی افزود: هیچ کدام از خواسته های ایران در مذاکرات برجام به دست نیامده و آمریکا نه تنها تحریم های پرونده هسته ای را بر نمیدارد بلکه تحریم های بعد از توافق ۲۰۱۵ که توسط ترامپ وضع شده بود را هم رد نمی کند. اکنون هم پرونده حقوق بشر ایران سنگین تر از پرونده هسته ای مورد توجه است. پس خواسته ایران در این وضعیت برای بازگشت به میز مذاکره نه بازگشت به برجام از سر اراده که از سر اجبار تلقی می شود. در این زمینه نمی شود گفت که ایران با میل و رغبت به برجام می گردد. بلکه میل به بازگشت به برجام ناشی از جبر موجود و مدیریت فضای روانی ناشی از فشارهای بین المللی است.

او در مورد واکنش کشورهای غربی در خصوص رویکرد دولت رئیسی توضیح داد: دیگر اعتمادی به جهت گیری های ایران در عرصه بین المللی از سوی نظام بین الملل وجود ندارد. امروز نسبت به گذشته جمهوری اسلامی در وضعیت نامناسب تری به سر می برد. چرا که در چارچوب تحولات سال جاری ما شاهد لغزندگی جایگاه تهران در مسائل بین المللی و منطقه ای هستیم. اینها از سوی کشورهای گوناگون و نظام های ناظر بر کشورهای دیگر رصد می شود و با توجه به این معنا فشارهای بین المللی بر ایران افزایش خواهد یافت.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: