آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 14 آذر ماه 1401 = 05-12 2022

ایران؛ یک خبر مهم در واشنگتن / رژیم به نقطه بی‌ بازگشت رسیده

روزنامه گاردین نوشت: در جریان یک کنفرانس بین‌المللی در شهر رم پایتخت ایتالیا که روز یکشنبه ۱۳آذر برگزار شد، یک «دیپلمات ارشد اروپایی» که این روزنامه از بردن نام وی خودداری کرد، گفت: «وضعیت کاملاً مشخص است. رژیم ایران بعد از ۴۳ سال ارتباطش با مردم ایران قطع شده است».

برخی دیپلمات‌های ارشد اروپایی اخیراً به این باور دست پیدا کرده‌اند که خیزش انقلابی ایران وضعیت این کشور را نسبت به سابق تغییری بنیادی داده است، به‌طوری که جمهوری اسلامی را به «نقطه بی‌بازگشت» رسانده است.

به گفته یک دیپلمات ارشد: «رهبران رژیم با خودشان کلنجار می‌روند، ولی مردم ایران حرف‌هایی که آنها در باب اصلاحات می‌زنند را اصلا جدی نمی‌گیرند. اتفاقی که این روزها دارد می‌افتد، با تمام چیزهایی که در ۴۳ سال گذشته روی داده متفاوت است».

این دیپلمات هم‌چنین به اختلافات درون رژیم درباره نحوه واکنش به اعتراضات ضدحکومتی اشاره کرد و گفت: «درون رژیم ناهماهنگی زیادی پیرامون چگونگی برخورد با اعتراضات ضدحکومتی و پذیرش مسئولیت مقابله با این اعتراضات وجود دارد».

به نوشته گاردین، دیپلمات‌های اروپایی هم‌چنین معتقدند که از دست دادن آشکار حمایت مردمی، بحث های درونی رژیم درباره کاهش انزوای خود از طریق اتحاد فزاینده با روسیه را تشدید کرده است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی دیگر در این باره به این روزنامه گفت رژیم ایران بابت تصمیم خود مبنی بر تبدیل شدن به تنها کشوری که روسیه را در جنگ علیه اوکراین مسلح می‌کند، هزینه زیادی می‌پردازد.

به‌ گفته وی، این یک اتحاد شوم و یک خطای محاسباتی بزرگ از سوی تهران است.

اتاق فکر برای مواجهه با رژیم ایران

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، تغییر لحن غربی‌ها در ارتباط با مذاکرات احیای برجام زمینه تغییر رفتار و رویکرد این کشورها در ارتباط با ایران را به وجود آورده است. با این وجود همچنان ابهام در تصمیم‌گیری که ناشی از عدم‌قطعیت‌ها درباره جمهوری اسلامی است باعث شده تا واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی صراحتا بر گزینه شکست مذاکرات و رونمایی از پلن بی ‌تاکید نکنند و همچنان راه دیپلماسی را باز نگه دارند.

در چنین فضایی اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک با راه‌اندازی «پروژه استراتژی ایران»‌ درصدد است تا با گردآوری کارشناسان، نخبگان و مقامات سابق در دولت آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی و ایجاد فضای بحث و تبادل نظر پیرامون این ابهامات با عنایت به تحولات جدید داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، از این عدم‌اطمینان در ماه‌های آینده کم کند و ساختار تصمیم‌سازی در آمریکا را به سمت صراحت بیشتر در تصمیم‌گیری حرکت دهد.

شورای آتلانتیک واقع در واشنگتن دی.سی از آغاز به کار پروژه جدید خود برای پاسخگویی به تحولات محلی، منطقه‌ای و جهانی خبر داده است. این اندیشکده آمریکایی تاکید کرده که این ابتکار به منظور همگام‌سازی و گردآوری سیاست‌ها و تلاش‌های تحلیلی شورا ذیل یک راهبرد واحد درباره ایران طراحی شده است.

مدیر ابتکارعمل امنیت خاورمیانه در شورای آتلانتیک در همین ارتباط مدعی شد: «پروژه استراتژی ایران نگاهی جامع به همه مسائل مربوط به این کشور در حوزه‌های سیاسی، حقوق بشر، امنیتی، اقتصادی، هسته‌ای، اجتماعی و منابع طبیعی خواهد داشت.»

این برنامه زمینه حضور کارشناسان با طیف‌های سیاسی و تخصص‌های متفاوت برای بحث و گفت‌وگو درباره آینده ایران و ارائه گزینه‌های استراتژیک مشخص برای سیاستگذاران را فراهم می‌کند.

شورای آتلانتیک مدعی شده این تلاش جدید ناشی از وقایع اخیر ایران، تحولات سیاسی، نقش در حال تحول ایران در منطقه از جمله حمایت نظامی این کشور از جنگ روسیه در اوکراین و پایان احتمالی توافق برجام - منشوری که سیاست ایالات متحده و اروپا در قبال ایران در یک دهه گذشته بر آن بنا شده بود- است.

در واقع این ابتکار، جایگزین ابتکار آینده ایران به رهبری باربارا اسلاوین تحلیلگر مشهور آمریکایی (حامی مماشات) شده است که تلاش‌های خود را در پایان سال ۲۰۲۲ در شورای آتلانتیک به پایان می‌رساند.



حقیقتگو December 5, 2022 05:48 PM

واقعا" بی نهایت چندش ونفرت آوراست که به اصطلاح دیپلمات ارشد اروپایی که که ازترس به خطرافتادن مماشات کشورش به حکومت ضحاک اخوندی ازروزنامه می خواهد ازنام بردنش خودارداری کنند تحلیل گرچگونگی برپا شدن اعتراضات مردم میشود که حکومت اخوندی بابت قطع رابطه اش با مردم ایران مسبب چنین تظاهراتی شده است! ولی اروپائی ها ومماشت گران شان دراین چهل وچندساله حکومت ضحاک آخوندی با مردم ایران رابطه ای داشته اند واصلا" می دانستند کشورایران مردم هم دارد؟ ویا خیر؟ ازمرگ برامریکا گفتن ها وپرچم امریکا سوزاندن ها وتسخیرسفارت امریکا درایران وقطع روابط با امریکا تنها با سودکشورهای اروپائی ها منجرشده است که حکومت ضحاک آخوندی پشیبانی وحمایت تمام قد اروپائی ها دراین چهل وچندساله را داشته است ! امماشات اتحادیه اروپابرجنایت برغلیه مردم وچپاول ایران ارجهیت داشته است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: