آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 12 آبان ماه 1401 = 03-11 2022

گروه هفت؛ ارسال پهپاد به روسیه رویدادی به شدت نگران‌کننده است

وزیران خارجه کشورهای عضو گروه هفت روز پنج‌شنبه تشکیل جلسه می‌دهند و از جمله درباره اعتراضات سراسری ایران با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.

این نشست قرار است روز پنج‌شنبه، ۱۲ آبان، در شهر مونستر در غرب آلمان، با حضور وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا و کانادا برگزار شود.

انتظار می‌رود موضوع تهاجم روسیه به اوکراین و به‌ویژه حملات اخیر علیه زیرساخت‌های انرژی اوکراین که با استفاده از پهبادهای سپاه پاسداران انجام می شود و موجب قطع گسترده برق در این کشور شده، محور اصلی نشست این وزیران خارجه باشد.

این در حالیست که شماری از دیپلمات‌های سابق رژیم ایران با انتشار بیانیه‌ای به سران نظام هشدار دادند: بیم آن می‌رود که جمهوری اسلامی با جهت‌گیری‌های خود در موضوع جنگ اوکراین، مرتکب اشتباهی فاحش در این برهه تاریخی شود.

این بیانیه هشدار می‌دهد: «در وضعیت فعلی کشور، ورود مستقیم در جنگی ناخواسته که در طرف دیگر آن، ناتو بزرگترین ائتلاف نظامی جهان قرار دارد، رویدادی به شدت نگران‌کننده است.»

به گزارش رادیو فردا، دیپلمات‌های سابق امضاکننده این بیانیه در ادامه به مذاکرات ناتمام هسته‌ای میان ایران و آمریکا پرداختند و هشدار دادند که این امر به همراه اتهام فروش پهپاد و تسلیحات موشکی به روسیه، «بازی خطرناکی را برای ایران وجود آورده و و اروپا و آمریکا را در موقعیتی قرار داده تا علاوه بر تحریم‌های جدید علیه ایران، اقدام جمهوری اسلامی را به عنوان نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱، در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دهند و احتمالا مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال و مجموع تحریم‌های بین‌المللی را بازگردانند».

مکانیسم ماشه سازوکاری پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد در تخطی ایران از تعهداتش، بازگشت خودکار همه تحریم‌های بین‌المللی را که تعلیق آنها موضوع این قطعنامه است، درخواست کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: