آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 30 مهر ماه 1401 = 22-10 2022

چشمان جهان به روی اعتراضات ایران؛ "قانون مهسا" در کنگره

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی به همراه همتای فرانسوی خود در حمایت از قیام سراسری مردم ایران گفت: در حال حاضر چشمان جهان به روی اعتراضات در ایران و شجاعت فوق‌العاده که جوانان ایران به‌خصوص زنان که با پذیرش ریسک زیاد ولی برای حقوق پایه‌یی‌شان ایستاده‌اند و با سرکوب توسط دولت‌شان مقابله می‌کنند، متمرکز است.

همزمان حزب جمهوریخواه آمریکا شنبه طرحی را به‌عنوان «قانون مهسا امینی» به کنگره برای تحریم خامنه‌ای و دیگر سران رژیم ایران به‌دلیل جنایات و نقض حقوق‌بشر ارائه کرده است.

این طرح توسط «جیم بنکس» تدوین شده است و نوزده قانون‌گذار جمهوریخواه دیگر از آن پشتیبانی می‌کنند. به گفته آنان، زمان آن رسیده است که دولت بایدن امید خود را برای دستیابی به یک توافق اصلاح شده با ایران کنار بگذارد.

آنها گفتند: نزدیک به دو سال از دولت بایدن می‌گذرد و واضح است که سیاست مماشات آنها در قبال حکومت ایران دیگر کارآیی نخواهد داشت.

گفتنی است در داخل ایران هم صداها برای محکوم کردن نقش مستقیم خامنه ای در سرکوب جنایتکارانه معترضان بلندتر شده است.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان دیروز در خطبه‌های نماز جمعه، خامنه‌ای را مسئول کشته شدن معترضان در زاهدان دانست.

مولوی عبدالحمید این رخداد را «بسیار دلخراش» توصیف کرد و گفت: «ما بسیار متعجبیم که مسئولان رده‌بالا چرا در این رابطه سکوت کرده‌اند. ده‌ها نفر در همین مصلی و خیابان بدون هیچ دلیلی به قتل رسیدند. بسیاری از آن‌ها تیر به سر و سینه‌شان خورده بود. چه کسی این‌ها را و به چه جرمی به قتل رسانده است؟»

وی سپس تاکید کرد: «مسئولان و مدیران کشور و رهبری جمهوری اسلامی که تمامی نیروهای مسلح تحت فرمان ایشان هستند، همه مسئول هستند و هیچ‌کسی نمی‌تواند از این مسئولیت شانه خالی کند.»

دانشجویان در چند دانشگاه مختلف ایران نیز با انتشار بیانیه‌هايی که با لحنی تند انتشار یافته است، از سرکوب و خشونت علیه اعتراض‌های دانشجویی شدیدا انتقاد کرده و هشدار داده‌اند که ضمن ادامه اعتراض‌های خود، سرکوب و ارعاب از سوی بسیجیان را تحمل نخواهند کرد.



لحن بیانیه‌های



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: