آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 16 تیر ماه 1401 = 07-07 2022

ایران؛ این دانشمند لهستانی یکسال پیش بازداشت شده نه دیروز

وزارت خارجه لهستان تایید کرد که یک شهروندش در ایران دستگیر و زندانی شده است. این دانشمند لهستانی از سپتامبر ۲۰۲۱ در ایران زندانی است

‏صداوسیمای جمهوری اسلامی پیشتر گزارش داد که ماچی‌اِی والچاک، استاد دانشگاه لهستانی در «کرمان و با آزمایش موشکی اقدام به نمونه برداری از خاک کرده است.»

در این گزارش گفته شد آقای والچاک همراه سه نفر از همکارانش بوده است. اما سخنگوی وزارت خارجه لهستان به ‌بی‌بی‌سی گفت فقط یک شهروند لهستان در ایران گرفتار شده است.

وزارت امور خارجه لهستان هم در بیانیه‌ای بدون اشاره به نام تایید کرد که «یک تبعه لهستانی» که یک دانشمند معتبر است، «از سپتامبر ۲۰۲۱» در ایران بازداشت شده است.

در بیانیه وزارت خارجه لهستان آمده که خدمات کنسولی و حقوقی از آن زمان در اختیار این فرد قرار گرفته و او با خانواده‌اش در ارتباط بوده است.

در این بیانیه آمده که وزارت خارجه لهستان همه تلاش‌ها را برای بازگرداندن هر چه سریع‌تر این شهروند انجام داده و می‌دهد.

وزارت خارجه لهستان همچنین گفته که «بنا به مصلحت این دانشمند معتبر، جزئیاتی از پرونده را فاش نخواهد کرد و خواستار رعایت حریم خصوصی وی و بستگانش است.»

سخنگوی دانشگاه نیکولاس کوپرنیکوس در لهستان، روز پنج‌شنبه به رادیوفردا گفت: «متاسفانه می‌توانم این اطلاعات را تایید کنم. اما این اطلاعات تازه نیست. سه استاد دانشگاه ما در سپتامبر ۲۰۲۱ بازداشت شدند. دو تن از‌ آنها آزاد شدند، اما یکی از اساتید ما همچنان در ایران زندانی است. ما در ارتباط مداوم با وزارت خارجه لهستان و همچنین خانواده این استاد هستیم.»

اتهام نمونه‌برداری از خاک منطقه در حالی علیه این دانشمند لهستانی مطرح شده است که به گفته کارشناسان مرکز جیمز‌ مارتین در‌ مونترِی در کالیفرنیا، اطلاعات بسیار اندکی می‌توان از ترکیبات شیمیایی نمونه خاک پس از گذشت مدتی از مانورهای نظامی کسب کرد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: