آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 9 خرداد ماه 1401 = 30-05 2022

فشار علیه معلم زندانی برای اخذ اعترافات اجباری

خبرگزاری هرانا – امروز دوشنبه ۹ خردادماه، اسکندر لطفی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج در اعتراض به تمدید قرار بازداشت خود و تحت فشار قرار دادن وی برای اخذ اعترافات اجباری، دست به اعتصاب غذا زد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، امروز دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱، اسکندر لطفی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان در اعتراض به تداوم بازداشت خود و تحت فشار قرار دادن وی برای اخذ اعترافات اجباری دست به اعتصاب غذای زد.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است، “نیروهای امنیتی اسکندر لطفی را تحت فشار قرار دادند که به ارتباط با دو شهروند فرانسوی بازداشت شده توسط وزارت اطلاعات اعتراف کند. قرار بازداشت موقت این فعال صنفی معلمان توسط بازپرس شعبه اول دادگاه انقلاب و موافقت دادستان مریوان تمدید شده است.”

اسکندر لطفی به همراه شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، فعالان صنفی معلمان در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان پیشتر به هرانا گفته بود: “آقای لطفی و محمدی در تماس تلفنی با خانواده‌ خود گفته اند که اتهامات مطروحه به هیچ عنوان درست نیست و در بازجویی ها نیز موکدا از پذیرش آن خودداری کرده اند. خانواده این زندانیان بارها به مقامات مسئول از جمله دادستان سنندج مراجعه کرده و خواهان صدور قرار وثیقه در خصوص آنان شده اند. هرچند اخیرا دادستان سنندج قول مساعدت جهت تسریع در اتمام بازجویی ها و تعیین قرار را داده با این حال تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.”

هفته گذشته تلویزیون دولتی ایران با انتشار گزارشی بازداشت دو تبعه فرانسوی را به تجمعات اعتراضی اخیر معلمان در کشور نسبت داده و اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و رسول بداغی، از فعالین صنفی معلمان را با این دو نفر مرتبط دانسته بود. گزارشی که با واکنش فعالین صنفی معلمان و انتشار چندین بیانیه از سوی آنان در محکومیت این اقدام مواجه شد.

اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه، از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و از لحظه بازداشت اعتصاب غذا کردند. مسعود نیکخواه در تاریخ ۲۱ اردیبهشت با تودیع قرار کفالت از زندان مریوان آزاد شده و یک روز بعد مجددا بازداشت شد.

اسکندر لطفی، فعال صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است.

همچنین روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه، شعبان محمدی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. آقای محمدی پیشتر در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. وی پس از چندی از بازداشتگاه اداره اطلاعات مریوان به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و نهایتا مورخ ۳ اسفندماه ۱۴۰۰، به زندان مریوان منتقل شده بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: