آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 26 اسفند ماه 1400 = 17-03 2022

هشدار دهها سازمان حقوق بشری در باره طرح "صیانت"

55 سازمان حقوق بشری و مدنی ایرانی، منطقه‌ای و بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای مشترک، نگرانی خود را نسبت به تصویب طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» که پیشتر از آن به‌عنوان «طرح صیانت» یاد می‌شد، ابراز کردند.

به گزارش العربیه، بر اساس این بیانیه، تصویب طرح صیانت در ایران «طیف گسترده‌ای از حقوق بشر مردم ایران» را نقض خواهد کرد.

امضاکنندگان این بیانیه از کشورهایی که «به صورت مستقیم در حال مذاکره با مقامات ایران هستند» خواسته‌اند که پرونده حقوق بشر ایران را در اولویت قرار داده و از تهران بخواهند تا طرح صیانت را لغو کند.

طرح صیانت گامی بزرگ در جهت محدود‌سازی دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت و تبادل آزاد اطلاعات است. همچنین امکان نظارت و تعرض به حریم خصوصی شهروندان را بیش از پیش در اختیار حکومت می‌گذارد.

در طرح صیانت دروازه‌های ورودی اینترنت به ایران که تاکنون در اختیار «شرکت ارتباطات زیرساخت»، زیرمجموعه وزارت ارتباطات، قرار داشته، در اختیار «کارگروه مدیریت گذرگاه ایمن مرزی» که اعضای آن را نیروهای نظامی و سپاه تشکیل می‌دهند قرار خواهد گرفت.

بیانیه 55 سازمان حقوق بشری نیز از این مسئله به عنوان «یکی از ارکان نگران‌کننده‌ طرح صیانت» نام برده و افزوده است: «تفویض نظارت بر اینترنت و راه‌های ارتباطی به نهادهایی که با مصونیت مطلق به شکل مکرر دست به نقض فاحش حقوق بشر می‌زنند تاثیر مهیبی بر حق آزادی بیان در ایران خواهد گذاشت.»

طرح صیانت از فضای مجازی با مخالفت گسترده شهروندان ایرانی مواجه شده، و در شبکه‌های اجتماعی کارزارهای گوناگونی برای اعتراض به محدودیت و کنترل اینترنت راه‌اندازی شده است. در یکی از این کارزارها، نامه‌ای با بیش از یک میلیون امضا خطاب به رئیس مجلس تهیه شد که در آن شهروندان خواهان لغو این طرح شده‌اند.

بسیاری از کاربران می‌گویند که هم اکنون سرعت اینترنت کاهش یافته، امکان کسب و کار و آموزش مدارس و دانشگاه‌ها دچار مشکل شده، و دسترسی به اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی هر روز سخت‌تر می‌شود.

سقوط سرعت اینترنت ایران به رتبه 145 جهانی

آخرین گزارش وبسایت «اسپید تست» که در زمینه بررسی سرعت اینترنت فعال است، نشان می‌دهد که سرعت اینترنت ثابت ایران با چهار رتبه سقوط در چند ماه گذشته، در رده 145‌ دنیا قرار گرفت.

سرعت اینترنت همراه این کشور نیز با سه رتبه نزول به رده 80 در بین کشورهای دنیا سقوط کرد.

بیانیه 55 سازمان حقوق بشری در بخش پایانی خود نوشته است، در صورتی که اقدامی فوری در زمینه لغو طرح صیانت صورت نگیرد، مردم ایران «در خطر انزوای فزاینده از جهان و نقض بیش از پیش حقوق بشر خواهند بود.»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: