آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 24 اسفند ماه 1400 = 15-03 2022

توهین بی‌شرمانه روزنامه قالیباف به مراسم چهارشنبه سوری

روزنامه اصولگرای همشهری در یادداشتی ضمن قیاس جنگ اوکراین با مراسم چهارشنبه سوری، این سنت باستانی و اصیل ایرانی را به تمسخر گرفت!

این روزنامه در مطلبی توهین آمیز تحت عنوان «جنگ دوست دارید؟ بروید اوکراین» نوشت:

* چند سالی است که دیگر سنت چهارشنبه سوری با سوءاستفاده بعضی افراد به تهدیدی برای خانواده‌ها و شهروندان تبدیل شده است.

* وضعیت در شهرهای مختلف ایران به شکلی درآمده که عده‌ای می‌گویند: «این‌ها اگر جنگ دوست دارند چرا نمی‌روند اوکراین؟» اما واقعا چرا پس از2 سال از شیوع کرونا و کم‌شدن خطرات چهارشنبه‌سوری دوباره امسال آمار افزایشی شده است؟ آیا این آمار نشان از نوعی واکنش روانی میان افراد جامعه دارد؟

* افرادی که از ایجاد انفجار و حریق لذت می‌برند ممکن است سابقه رفتارهای ضد‌اجتماعی مانند فرار از مدرسه، بزهکاری، فرار از خانه، شب ادراری در کودکی، بی‌رحمی با حیوانات یا اختلالات کنترل تکانه را در سابقه داشته باشند!

چهارشنبه سوری چیست؟

چهارشنبه سوری یکی از جشن های باستانی ایرانیان است که هر ساله در آستانه نوروز برگزار می‌شود. واژهٔ «چهارشنبه‌سوری» از دو واژهٔ «چهارشنبه»، نام یکی از روزهای هفته، و «سوری» که در زبان کُردی و پشتو و چند زبان دیگر با ریشه ایرانی به معنی «سرخ» است ساخته شده و اشاره به «سرخی آتش» دارد.

مطابق با آیین باستان ایران چهارشنبه سوری مراسمی بود که در آن تمام اعضای خانواده و دوستان دور هم جمع می‌شدند، خوراکی‌های مخصوص چهارشنبه سوری را می‌خوردند و از روی آتش می‌پریدند.

نام‌های دیگر چهارشنبه سوری در مناطق مختلف ایران عبارت‌اند از: گول چارشَمبه (اردبیل) گولی-گولی چارشمبه (گیلان)، کوله چوارشمبه (کردستان) و چارشمبه-سُرخی (اصفهان).



Dariush March 15, 2022 09:51 AM

با تمام پررویی، قومی که مردهایشان هر سال بعنوان عاشورا در خیابان راه افتاده، خود را کتک زده و گریه می کنند و هر شب برای یک ماه شخصی از قوم خود را که پوشک به سر می کند، چادر به دوش می اندازد و سالها است که حمام نرفته است به مجلس خود دعوت می کنند که روزه بخواند تا بیشتر گریه کنند ما را به تمسخر می گیرند! به کوری چشم وحوش اسلامی، هر سال چهار شنبه سوری را با شکوه تمام با دوستان از کشورهای مختلف جشن می گیریم و بویژه آمریکایی ها عاشق رسوم ایرانی ها هستند

گزارش یا اعتراض به این نظر


[email protected] March 15, 2022 10:43 AM

واقعیت را باید گفت : سرشت ذاتی انسان وقتی سراغ شادی میرود که عنوانی قابل پسند برای آن داشته باشد عنوان چهارشنبه سوری برای ایرانیان قابل پسند است اما عنوان نیمه شعبان و روزهای مشابه آن و روز ۲۲ بهمن (البته بجز عید فطر، عید قربان، بعثت پیامبران) برای اکثر ایرانیان قابل پسند نیست به همین دلایل حکومتیها تحمل موضع ایرانیان را ندارند و این روزها زجر میکشند خیلی واضح است مردم بخاطر سال جدید زمینه سازی شادی را میکنند ولی اکثرشان هیچ اهمیتی به نیمه شعبان را نمیدهند این موضوع خیلی واضح است و ما به عین مشاهده میکنیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: