آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 14 اسفند ماه 1400 = 05-03 2022

اوکراین، لقمه‌ای که در گلوی روس‌های جنایتکار گیر کرد

پوتین در باتلاق اوكراین غرق می‌شود

تحولات جنگ اوکراین به شکل لحظه‌ای رخ می‌دهند و در چنین شرایطی، تحلیل‌ها می‌توانند از واقعیت‌ها عقب بمانند. با این همه، در زیرِ رویه حوادث ممکن است بتوان ردی از تحولات درازدامن هم پیدا کرد، تحولاتی که ممکن است در ماه ها، سال‌ها و دهه‌های آینده، چهره جهان را تغییر بدهند.

یکی از این تحولات در باب بحران اوکراین، که با پرسشی هم در آمیخته است، می‌تواند این باشد: آیا روسیه پس از جنگ اوکراین، قوی‌تر از روسیه امروز خواهد بود یا ضعیف تر؟

سایت فرارو در تحلیلی نوشت: حمله نظامی روسیه به اوکراین رعدآسا بود، اما رعدآسا تمام نشد. تحولات هنوز ادامه دارند، اما هم هیمنه ارتش روسیه (به عنوان دومین ارتش قدرتمند در جهان) فروریخته و هم اینکه اقتصاد این کشور به شکلی بی سابقه در ۳۰ سال اخیر در معرض فروپاشی قرار گرفته است.

در این میان، خیلی‌ها می‌گویند این روسیه نبود که با حمله به اوکراین غربی‌ها را شگفت زده کرد، بلکه آن‌ها عمدا «پوتین» را به دام انداختند.

حالا که درخواست عضویتِ اوکراین در «اتحادیه اروپا» یک شبه بررسی شده و فنلاند هم زیر سایه تهدید روسیه اعلام کرده که ممکن است به «ناتو» بپیوندد، می‌توان پرسید آیا نهاد‌های اطلاعاتیِ آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان واقعا نمی‌توانستند حدس بزنند استقرار حدود ۲۰۰ هزار سرباز روس در مرز اوکراین به یک تهاجم همه جانبه ختم می‌شود؟!

خیلی‌ها معتقدند که آن‌ها می‌دانستند و تمایل داشتند «پوتین» با چنین اشتباهی خودش را به دام بیندازد.

تحولات نظامی را مشکل بتوان با تحلیل پیش بینی کرد و اوکراین ممکن است هر لحظه سقوط کند. اما ظاهر قضایا نشان می‌دهد که هم روس‌ها و هم غربی‌ها معتقدند جنگ اوکراین به درازا خواهد کشید.

غربی‌ها با ارسال مستمر و مداوم سلاح (امری بی سابقه یا کم سابقه در ۷ دهه اخیر) به اوکراین، عملا می‌خواهند اوکراین را به باتلاق روسیه بدل کنند و روسیه هم این را متوجه شده است. با این همه، برای تغییر مسیر دیر است و روسیه هم این را دیر متوجه شد.

حتی اگر دولتِ کنونی اوکراین سقوط کند و دولتی طرفدار روسیه در این کشور بر سر کار بیاید، اوکراین به یک جنگ داخلی کشیده می‌شود که هر چند برای «ناتو» هم هزینه می‌تراشد، اما هزینه اصلی اش روی دوش روسیه خواهد بود.

افت حیرت آور اعتبار و احترام شخص «پوتین» و نظام حکمرانی روسیه را هم به ماجرا باید اضافه کرد: حتی چینی‌ها هم حاضر به تایید رفتار روسیه نشده اند و زمزمه‌هایی هست که چین به شدت مخالف تداوم جنگ در اوکراین و حمله روسیه به غیرنظامیان در اوکراین است. اوکراین احتمالا به یک باتلاق بدل خواهد شد.




محمد علی حفظ اللسان March 5, 2022 03:13 PM

بنام خدای مهربان افراد بزرگ وقتی اشتباه میکنند اشتباهشان بس که عظیم وبسیط الدامنه است که به سهولت قابل جبران و ترمیم نیست جنگ اکراین واشتباه تعجب انگیز پوتین را در این چهارچوب میشود ارزیابی کرد پوتین تجربه فروپاشی شوروی وعلل و عوامل آنرا در دفتر خاطرات خود دارد و حتما میداند که دونالد ریگان تنها با عنوان پروژه خیالی جنگ ستارگان به آسانی تمام شوروی را فرو پاشید از طرفی پوتین حتما ظرفیت و استعداد ارزیابی سیاستهایی در این حد را داراست مضافاً پوتین میبایست به اقتضای مسوولیتهای امنیتی که داشته باید می‌دانست که با وجود سیا جهان جای امنی نیست خلاصه آنچه که باید روی نمی‌داد اتفاق افتاد و پوتین در دام پر پیچ وخم سیا به تله افتاد و گرفتار شد خلاصی از این دام تنها با سقوطش و یا باهلاکتش ویا با یک کودتای دیکته شده غرب بسردمداری سیا ممکن خواهدبودولاغیر

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: