آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 2 اسفند ماه 1400 = 21-02 2022

احتمال زلزله‌ای بزرگ بیخ گوش پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه

کارشناسان زمین شناسی ترکیه درباره احتمال وقوع زلزله‌ای بزرگ در گسل نزدیک به استانبول، پرجمعیت‌ترین شهر این کشور هشدار می‌دهند.

به گفته کارشناسان زمین شناسی زلزله‌های پی در پی در بستر گسل دریای مرمره احتمال تولید زلزله‌ای بزرگ به قدرت بالای ۷ ریشتر توسط این گسل را در شهر‌های اطراف بویژه استانبول، قوت بخشیده است.

دکتر ناجی گورور، زمین شناس گفت: وقوع زلزله‌های پی در پی با قدرت نسبتا شدید و متوسط در گسل دریای مرمره به منزله نزدیک بودن فعالیت این گسل برای وقوع زلزله‌ای شدید در نوار زلزله خیز شمال‌غرب، بویژه استانبول و شهر‌های اطراف است.

این درحالی است که مسئولین استانبول، پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه، از مقاومت بافت فرسوده و متراکم این کلانشهر در برابر زلزله‌های متوسط و شدید، به شدت نگرانند.

جغرافیای زلزله خیز ترکیه، تحت تاثیر ۲ گسل فعال از جنوب شرق تا شمال غرب است و در ۵۰ سال گذشته چندین زلزله بزرگ را رقم زده اند که مهمترینش زلزله ۷/۸ ریشتری ازمیت در نزدیکی استانبول در سال ۱۹۹۹ میلادی است که این زلزله ۱۷ هزار کشته برجای گذاشت.

بنا به آمار سازمان مقابله با بلایای طبیعی ترکیه (آفاد) در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۵ هزار و ۷۵۳ زلزله در این کشور رخ داده که سه موردشان بزرگتر از شش ریشتر بوده است.

از نظر زمانی بیشترین زلزله‌ها در ماه آگوست و در ساعات ۲۲- ۲۳ شب رخ داده است.

از نظر مکانی بستر دو دریای مرمره و اژه، آناتولی شرقی و بخش شرقی آناتولی شمالی شاهد بیشترین زلزله در سال گذشته بوده اند.

زلزله‌های سال ۲۰۲۱ در ترکیه دو کشته و ۳۷ زخمی برجای گذاشته و منجر به تخریب بالغ بر ۳۰۰ واحد مسکن روستایی و دامداری شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: