آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 1 اسفند ماه 1400 = 20-02 2022

برجام؛ اتهام عقب نشینی به وزیر خارجه رئیسی در مذاکرات

برخی منابع نزدیک به باند امنیتی-نظامی در جمهوری اسلامی از عقب نشینی جدید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه رئیسی در کنفرانس امنیتی مونیخ در رابطه با مذاکرات وین بر سر برجام خبر دادند و گفتند: مذاکره‌کنندگان عقب‌نشینی نکنند.

به گفته این منبابع، عبداللهیان در ابتدا این پیام را ابلاغ کرده بود که باید برجام در نهاد قانونگذاری آمریکا تصویب شود که از طرف آمریکایی ها علیرغم مذاکره رابرت مالی با کنگره تحقق پیدا نکرد.

پس از آن بود که امیرعبداللهیان به بیانیه سیاسی کنگره بسنده کرد که با واکنش نزدیک به 200 نماینده کنگره روبرو شد که صراحتا اعلام کردند برجام آینده تا زمان روی کار آمدن یک دولت جمهوریخواه دوام خواهد داشت که پاسخ محکم طرف آمریکایی به وزیر خارجه جمهوری اسلامی بود.

و حالا در سومین گام و در واقع در سومین عقب نشینی، وزیر خارجه گفت: رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رییس سنا بصورت مشترک و شخصی بیانیه در حمایت از نتیجه مذاکرات دهند.

اگرچه هنوز طرف آمریکایی به این خواست حداقلی نیز پاسخ نداده است، اما بررسی متغیرهای میدانی نشان می دهد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی از اراده کافی برای استفاده از ابزارهای متنوع خود در مذاکرات برخوردار نیست و با همان منطق سال های پیش مذاکره می شود که یک خطای راهبردی است.

مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی عقب‌نشینی نکنند

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران نیز با اشاره به اخبار منتشره درباره توافق در وین هشدار داده است که باید از هر اقدامی که شائبه عقب‌نشینی ما را تلقی نماید، جلوگیری شود. (چون باعث ریزش بیشتر نیروهای ارزشی می شود)

این هشدار در یادداشتی در نشريه «اخبار و تحلیل‌ها» که توسط این نهاد وابسته به سپاه منتشر می‌شود، مطرح شده و نویسنده با اشاره به انتشار پیش‌نویس توافق احیای برجام توسط خبرگزاری رویترز، نوشته است که دولت آمریکا «با روایت جعلی از روند مذاکرات، به دنبال دستاوردسازی» و «بسیج افکار عمومی در ایران» است و باید با این اقدام در فضای داخلی کشور مقابله شود.

در گزارش نشریه سپاه پاسداران همچنین دولت آمریکا متهم به «فرسایشی کردن» مذاکرات است و آمده است اگر آمریکا در شرایط کنونی « امتیاز ندهند و توافق در این مقطع صورت نگیرد، در آینده باید مابه‌ازای بیشتری برای توافق پرداخت کنند».

این در حالیست که وزیر خارجه دولت رئیسی در دیدار با جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بطور تلویحی عقب نشینی ها را تائید کرد و گفت: اگر ابتکارات ایران نبود، تا این حد به توافق نزدیک نبودیم، ولی طرف مقابل باید بداند تهران خطوط قرمز خود را نادیده نخواهد گرفت.

عبداللهیان افزود: ما با خوش‌بینی و با جدیت برای رسیدن به توافق خوب در وین تلاش می‌کنیم ولی آمریکا و غرب بایدن بدانند که مسئول هرگونه شکست احتمالی مذاکرات وین خواهند بود.

در این میان نمایندگان مجلس ولایت امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای از دولت رئیسی خواسته‌اند بدون اخذ تضمین برای عدم خروج دوباره آمریکا از برجام و همچنین تعهد اعضای برجام برای عدم استفاده از «مکانیسم ماشه» زیر بار توافق احیای برجام نرود.

مکانیسم ماشه که در این بیانیه به آن اشاره شده بخشی از برجام ۲۰۱۵ است و بر اساس آن اگر رژیم ایران تعهدات برجامی را نقض کند، اعضای برجام می‌توانند مکانیسم ماشه را فعال کرده و پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاء دهند.

دولت آمریکا تا کنون هیچ یک از این درخواست ها را نپذیرفته و گفته است که نمی تواند چنین تضمین هايی بدهد.




اردلان February 20, 2022 03:31 PM

خبر توافق شرم آور و انجام شده با جمهوری عسلامی در وین هنوز علنی نشده
چراکه گروه 1+5 با آنجام آزاد سازی و در اختیار قرار دادن دلارهای مردم ایران به رژیم دستنشانده خودشان موافقت کرده اند تا برای چند دهمین بار این رژیم تروریستی و اشغالگر تشنه به دلار را از بن بست پیش آمده نجات دهند
زیرا آنان حتی جمهوری عسلامی هسته ای را به یک ایران آزاد و دمکراتیک ترجیح خواهند داد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: