آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 23 آذر ماه 1400 = 14-12 2021

برجام؛ روسیه و چین هم پشت ما را خالی می‌ کنند

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره نقش روسیه و چین در مذاکرات وین اظهار کرد: «این دو کشور جانب غربی‌ها را نمی‌گیرند اما حتما بر اساس منافع خود عمل می‌کنند و اگر احساس کنند که منافعشان تهدید می‌شود، پشت ایران نمی‌ایستند.

به گزارش نامه نیوز، پیرمحمد ملازهی گفت: علاوه بر این می‌بینیم که اساسا خیلی اصرار ندارند که ایران با غربی‌ها به نتیجه برسد زیرا آمریکا بحث‌ خاورمیانه، عربستان و اسرائیل را به برجام گره زده است و ایران هم زیر بار نمی‌رود. از سوی دیگر آمریکا می‌خواهد موضوعاتی مانند تکنولوژی موشکی را هم در مذاکرات بیاورد که ایران این موضوع را خط قرمز خود اعلام کرده است و در نهایت آمریکا می‌خواهد ایران متعاقب احیای برجام از روسیه و چین فاصله بگیرد.

وی افزود: تعارض منافع واقعیتی است که میان روس‌ها و چینی‌ها با غربی‌ها وجود دارد اما در اینجا مشخصا دو مسئله به چشم می‌خورد؛ یکی فشار اسرائیل بر آمریکا و اروپایی‌هاست که باور دارند ایران در آستانه نقطه گریز است. دوم آنکه روس‌ها سعی می‌کنند به نوعی نقش میانجی را برای ایران و غربی‌ها ایفا کنند. البته این را هم بگویم که اگر نظر چین و روسیه تعیین‌کننده شود، آن زمان است که مناسبات اقتصادی تعیین‌کننده است و بعید است چین که تجارت هنگفتی با آمریکا دارد، پشت ایران بایستد».




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: