آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 17 آذر ماه 1400 = 08-12 2021

اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، فروپاشی اتفاق خواهد افتاد

رئیسی درباره بازگشت رونق وخروج اقتصاد کشور از رکود وعده داده که باعث واکنش اقتصادانان شده است. یکی از این ادعاها کنترل شدن تورم و متوقف شدن رکود در کشور است! در همین رابطه در خصوص بررسی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم، تاثیر تحریم ها بر اقتصاد و معیشت مردم سایت دیده بان ایران با کمال اطهاری، کارشناس اقتصاد توسعه گفت و گو کرده است.

*آقای اطهاری؛ نظر شما در خصوص اظهارات دو شب گذشته آقای رئیسی در رابطه با عدم ارتباط برجام با اقتصاد کشور چیست؟

این اظهارات آقای رئیس جمهور یک ادعای بسیار بزرگ است. ما مشاهده کردیم وقتی مذاکره چند روز به تعویق می‌افتد، تاثیر آن در قیمت دلار و ارز به صورت واضح دیده‌ می‌شود. نمی‌شود سرمان را زیر برف کنیم. جهان کنونی از نظر اقتصادی به جهانی به هم پیوسته شده تبدیل شده است. برجام شرط مقدم برای ساماندهی به اقتصاد ایران است. این مصیبت تقابل با جهان از دولت احمدی‌نژاد برای مردم کشور ما درست شد و تا به الان ادامه داشته است. ما مشاهده کردیم که شعارهای تند جای برنامه توسعه کشور را گرفت. جامعه چنین گفتارهایی را نه قبول می‌کند و نه مورد پسندش قرار می‌گیرد. آقای رئیسی به‌جای این ادعاها بهتر بود یک گزارشی در خصوص برنامه هفتم توسعه ارائه می‌دادند و توضیح می‌دادند چگونه و با چه مدلی این برنامه را تدوین خواهند کرد. اگر برجام هر چه زودتر به نتیجه نرسد، فروپاشی مجموعه دولت بسیار نزدیک خواهد بود اما اگر به نتیجه برسد دولت سه سال فرصت خواهد داشت که کشور را از این وضعیت خارج کند.

*با توجه به اطلاعاتی که به دست ما رسیده نرخ آنلاین دلار در برخی از سایت‌ها حذف شده است و اجازه اعلام آنلاین آن داده نمی‌شود. به نظر شما پاک کردن صورت مسئله و عدم اعلام نرخ آنلاین ارز تا چه اندازه می‌تواند در بهبود با بدتر شدن شرایط تاثیرگذار باشد؟

مردم ایران با استفاده از تجارب تاریخی که در یک قرن اخیر به دست آورده‌اند، بسیار به امور مختلف و موقعیت‌ها آگاه شده‌ان. شما در همین منطقه خاورمیانه نگاه کنید مردم ایران به نسبت کشورهای دیگر بسیار واکنش‌های هوشمندانه و عقلانی را از خودشان نشان می‌دهند. اگر دولت این را درک کند و از ایدئولوژی دست بردارد، می تواند از این نیروهای خلاق و باهوش در جهت توسعه کشور استفاده کند. شما کشورهای دیگر از من جمله چین که آقایان نسبت به حکمرانان آن ارادات خاصی دارند را نگاه کنید اصلا ادبیاتی تهاجمی برای بیان و گرفتن امتیازات مختلف از ابرقدرت‌ها را ندارند. شمایی که آنقدر به چین ارادات دارید لااقل بقیه چیزها مثل توسعه و نحوه مذاکراتش را هم بیاموزید. رهبر چین بارها اذعان داشته است اگر نتوانیم به روند توسعه و نیازهای اقتصادی مردم پاسخ مثبت دهیم، حکومت‍‌مان از بین می‌رود! از عطار پرسیدند اسم اعظم چیست؟ عطار پاسخ داد من فهمیدم که اسم اعظم نان است چون اگر مردم نان نداشته باشند به مسجد هم نمی‌روند!




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: