آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 28 مهر ماه 1400 = 20-10 2021

نگرانی رهبر؛ احیای برجام پله نخست مذاکرات خواهد بود

یک کارشناس روابط امور بین‌الملل گفت: بزرگترین چالش مذاکرات، آینده برجام است؛ زیرا اگر آمریکا در خصوص آینده برجام نگرانی نداشت، باید مانند پیوستن به توافق‌های بین‌المللی که در زمان ترامپ از آن خارج شده بود به برجام نیز بازمی‌گشت.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سفر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به عربستان سعودی و امارات اظهار کرد: وظیفه رابرت مالی این است که به کشورهای عضو برجام و یا همسایگان ایران سفر کند تا در خصوص رویکرد کشورهای نزدیک به تهران نسبت به برجام مطلع شود و در راستای احیای آن رایزنی کند.

وی افزود: مذاکرات وین پس از چهار دوره متوقف شده است و به نظر می‌رسد با توجه به سفر انریکه مورا به تهران و همچنین عزیمت تیم مذاکره کننده ایرانی به بروکسل، تمایل نسبت به بازگشت به برجام از سوی ایران و آمریکا وجود دارد اما در این میان فاصله زیادی بین دیدگاه‌های مقامات هر دو کشور وجود دارد که راه بازگشت به برجام را مسدود کرده است.

این کارشناس روابط امور بین‌الملل تاکید کرد: اگر آمریکا بخواهد بر سر مواضع قبلی خود بماند و همچنان سیاست خارجی دولت ترامپ را در قبال ایران به‌کار بگیرد، قطعاً اتفاق جدیدی در خصوص احیای برجام رخ نخواهد داد.

ابوالفتح خاطرنشان کرد: بزرگترین چالش مذاکرات، آینده برجام است؛ زیرا اگر آمریکا در خصوص آینده برجام نگرانی نداشت، باید مانند پیوستن به توافق‌های بین‌المللی که در زمان ترامپ از آن خارج شده بود به برجام نیز بازمی‌گشت؛ زیرا جو بایدن معتقد است احیای برجام پله نخست مذاکرات خواهد بود و ضروری است مذاکرات فرا برجامی نیز انجام شود، اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکره مجدد در خصوص برجام و حتی فراتر از را آن رد کرده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: