آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 2 مهر ماه 1400 = 24-09 2021

برجام؛ تلاش جمهوریخواهان برای بستن دست دولت بایدن

جمهوریخواهان کنگره آمریکا در تلاش برای تصویب یک طرح هستند که طی آن دولت بایدن از دادن پول نقد به رژیم ایران منع خواهد شد. گفته می‌شود عده‌ای از دموکرات‌های کنگره هم در طراحی این لایحه با جمهوری خواهان همراهی کرده اند.

مقامات دولت بایدن می‌گویند اگر لایحه بلوکه کردن دارایی‌های ایران در کنگره تصویب شود دیگر نمی‌توان امیدی به رفع تحریم‌های تهران داشت.

لایحه دفاعی که به صورت سالانه در آمریکا به تصویب می‌رسد شامل چندین ماده است که این بار در نظر دارد دولت بایدن را از ارائه پول نقد به ایران بازدارد و از این طریق جمهوری خواهان می‌خواهند دولت را تحت فشار قرار دهند تا از لغو تحریم‌ها علیه تهران صرف نظر کند.

بر این اساس، کمیته مطالعات جمهوری خواهان به عنوان بزرگترین نماینده این حزب در کنگره آمریکا در تلاش است تا با تصویب یک لایحه علیه حکومت ایران در برنامه دفاع ملی ۲۰۲۲ مانع رفع هرگونه تحریم علیه تهران شود. مقامات آمریکایی می‌گویند انتظار می‌رود این لایحه این هفته در مجلس نمایندگان تصویب شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این لایحه پس از تصویب در کنگره آمریکا باید به تصویب سنا هم برسد. در صورت تصویب نهایی، این لایحه می‌تواند یکی از مخربترین اقدامات آمریکا در جهت فشار به جمهوری اسلامی باشد.

نمایندگان جمهوریخواه همچنین به دنبال تصویب قانونی هستند تا در صورت لغو احتمالی برخی تحریم‌های رژیم ایران این اقدام در اسرع وقت به اطلاع کنگره آمریکا برسد. این امر به منظور جلوگیری از امتناع دولت بایدن از اطلاع رسانی به کنگره در ادامه روند مذاکرات صورت گرفته است. پیشتر دولت ملزم به ارائه چنین اطلاعاتی به کنگره آمریکا نبود.

اینها همه در شرایطی است که محبوبیت جو بایدن پس از عملکرد او در خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان به پایین‌ترین سطح از زمان ورود او به کاخ سفید رسیده است. در چنین شرایطی درگیری با جمهوری‌خواهان بر سر مساله ایران آخرین چیزی است که بایدن و دولت او به آن نیاز دارند. به نظر نمی‌رسد بایدن قصد داشته باشد برای راضی‌نگاه‌داشتن مقامات جمهوری اسلامی ریسک نارضایتی و انتقادهای گسترده‌تر جمهوری‌خواهان و پیامدهای آن برای دولتش را بپذیرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: