آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 30 شهریور ماه 1400 = 21-09 2021

نیویورک؛ نشست برجام در دستور کار نیست/هشدار آمریکا

وزیر خارجه فرانسه گفته: زمان علیه هرگونه توافق احتمالی با تهران عمل می‌کند و با گذشت زمان، حکومت ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خود سرعت می‌دهد.

از سوی دیگر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که نشستی میان ١+٤ برای بررسی بازگشت به برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار نخواهد شد. همچنین قرار نیست نشست مشترک وزرای خارجه عضو برجام برگزار شود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران برگزاری نشستی با حضور روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برای گفت وگو درباره احیای برجام را غیر محتمل دانست.

وی در این باره اظهار داشت: بعضی از سال ها چنین دیدارهایی انجام می شود، بعضی از سال ها برگزار نمی شود. در حال حاضر برگزاری نشست ١+٤ برای بازگشت به رایزنی ها درباره توافق هسته ای در دستور کار نیست.

بورل در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر آنچه اهمیت دارد، برگزاری نشست در سطح وزیران خارجه (١+٤) نیست، بلکه اراده و تمایل تمام کشورهای طرف برجام برای از سرگیری مذاکرات وین است.

در همین حال وزیران خارجه آمریکا و انگلیس که برای شرکت در هفتادوششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته‌اند، در حاشیه این اجلاس با هم دیدار و رایزنی کردند.

سایت وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای در این‌باره گفت: «بلینکن و تراس درباره طیفی از مسائل از جمله ایران گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه آمریکا در صفحه توییتر خود درباره این جلسه نوشت:‌ «دیدار چهره به چهره خوبی برای اولین بار با وزیر خارجه انگلیس لیز تراس داشتم و درباره اولویت‌های مشترک از ایران و افغانستان گرفته تا ایندوپاسیفیک آزاد، صحبت کردم».

وزارت خارجه انگلیس نیز در بیانیه ای نوشت: «در موضوع ایران، آنها (وزرای خارجه انگلیس و آمریکا) درباره ضرورت آزادی فوری همه اتباع بریتانیایی و آمریکایی که به صورت خودسرانه بازداشت شده‌اند، توافق کردند و همچنین درباره ضرورت بازگشت ایران به مذاکرات بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین توافق کردند».

خبرگزاری فارس در ادامه نوشت: انگلیس و آمریکا هشدار دادند که ایران فوراً اتباع ما را آزاد کند و به مذاکرات وین برگردد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: