آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 4 شهریور ماه 1400 = 26-08 2021

مردم گرفتار ایران بر لبه تیغ کرونا و زیر چتر قارچ سیاه

در پی تایید «شیوع» بیماری قارچ سیاه در حداقل شش استان، نگرانی‌ها از افزایش آمار این بیماری همزمان با کمبود داروی آن در کشور افزایش یافته است.

تاکنون بیمارستان امام خمینی تهران بستری شدن ۱۰ نفر و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شناسایی ۲۰ مورد ابتلا به قارچ سیاه در این استان را تایید کرده‌اند.

علاوه بر این، معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز روز پنج‌شنبه، چهارم شهریورماه، از ابتلای ۲۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در دو بیمارستان مشهد خبر داد.

در همین حال موارد ابتلا به این بیماری در استان‌های گیلان، اردبیل و خوزستان نیز تاکنون تایید شده است.

افزایش آمار مبتلایان به قارچ سیاه در حالی در ایران ادامه دارد که برخی مسئولان بهداشتی از نبود داروی درمانی این بیمار ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حیدر محمدی، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، روز پنج‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی ضمن تایید نبود داروی درمان قارچ سیاه گفت که موجودی این دارو در کشور «در دو هفته اخیر به صفر رسید».

قارچ سیاه یک بیماری خطرناک و غیر مسری است که با گسترش بیماری کووید ۱۹ در جهان، شیوع آن افزایش یافته است. عفونت موکورمایکوزیس یا «قارچ سیاه» که پیش از این در هند نیز شایع شده بود، یک بیماری قارچی نادر اما خطرناک است که به بینی، چشم، ریه و گاهی مغز آسیب می‌رساند.

به گفته روح‌انگیز نشیبی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، این بیماری در مواردی منجر به از بین رفتن بینایی یک یا دو چشم بیمار و لزوم جراحی‌ در ناحیه فک یا سینوس‌ها، آسیب به بافت مغز و بروز علائم سکته مغزی می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این که ابتلا به کرونا، موجب قارچ سیاه نمی‌شود گفته است که استفاده از برخی داروهای مربوط به درمان کرونا، ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد و توصیه کرده بیماران سرپایی کرونا تا حد ممکن از کورتون استفاده نکنند.

پیشتر در خردادماه سال جاری یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایران از مشاهده مواردی از ابتلا به عفونت قارچ سیاه در تهران خبر داده بود. حال به نظر می‌رسد با توجه به روند کند واکسیناسیون و طولانی شدن همه‌گیری در ایران موارد ابتلا به این بیماری رو به افزایش است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: