آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 11 مهر ماه 1397 = 03-10 2018

برنده جایزه صلح نوبل برای رهبران دو کره؟

چه کسی امسال لایق دریافت جایزه نوبل صلح است؟

بیش از ۳۰۰ فرد و سازمان نامزد دریافت جایزه نوبل صلح ۲۰۱۸ هستند. هنوز مشخص نیست کمیته نوبل جایزه صلح را به چه کسی اعطا می‌کند، زیرا امسال مشخص نیست که کوشش‌ها برای برقراری صلح تا چه حد پایدار هستند.

لحظه‌ای برای کتاب‌های تاریخ: مون جه- این، رئیس جمهوری کره جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دست در دست هم در مرز میان دو کره دیده می‌شوند.

اینجا مرزی است که ۶۵ سال پیش با آغاز جنگ میان دو کره دو بخش این کشور را تا امروز از هم جدا کرده است. دو رهبر کره با این اقدام از نزدیکی و امید به صلح خبر می‌دهند. اما آیا می‌توان به خاطر این اقدام به آنها جایزه نوبل صلح داد؟

برنده جایزه صلح نوبل برای رهبران دو کره؟

دان اسمیت، رئیس انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری)، بر این نظر است که گفت‌وگوهای میان کره شمالی و کره جنوبی "در این سال بزرگ‌ترین حادثه در روابط بین‌المللی" بوده است. سیپری در باره جنگ و صلح، مسابقه تسلیحاتی و عرضه و تقاضای سلاح در جهان پژوهش‌ می‌کند.

دان اسمیت در ادامه می‌گوید او فکر نمی‌کند هیئت ژوری این جایزه را به رهبر کره شمالی دهد، زیرا هنوز زود است در باره بحران کره نتیجه‌ای نهایی گرفته شود، بخصوص با خصوصیات غیرقابل پیش‌بینی‌ای که از رهبر کره شمالی دیده شده است.

پتر والنستاین، محقق امور صلح در دانشگاه "اوپسالا" در سوئد نیز همین نظر را دارد. او می‌گوید موفقیت طرح‌های صلح در کره هنوز مشخص نیست. میشائیل برتسوسکا، محقق امور صلح در شهر هامبورگ آلمان نیز بر این نظر است که دستاوردهای واقعی به دست آمده در امر خلع‌سلاح در شبه‌جزیره کره چندان قابل توجه نیستند.

نگرانی آمریکا در شبه‌جزیره کره برنامه‌های اتمی کره شمالی است و این که این کشور تا چه حد به خلع سلاح اتمی پایبند خواهد بود. کره شمالی برای تحقق خلع سلاح اتمی در کشورش تقاضاهایی از آمریکا دارد که هنوز به طور مشخص پاسخی در باره آنها ارائه نشده است.

نزدیکی مواضع کره شمالی و کره جنوبی در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، یک سال پیش هنوز کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را "مرد موشکی کوچولو" می‌نامید.

به همین دلیل است که کارشناسان جهانی برای تعیین برنده نوبل صلح سال جاری میلادی (۲۰۱۸) با مشکل بزرگی روبه‌‌رو شده‌اند. به نظر می‌رسد که تعیین برنده نوبل صلح در دو سال گذشته بسیار راحت‌تر از امسال بوده است.



شهنام October 3, 2018 03:44 PM

جایزه ی صلح نوبل فقط و فقط متعلق به پرزیدنت ترامپ است و بس کسی که باعث شد دو کره بعد از هفتاد سال صلح کنند و همچنین به خاطر تلاش برای رهایی قریب الوقوع ملت ایران و منطقه ی خاورمیانه از چنگال تروریست های اسلامی

گزارش یا اعتراض به این نظر


Babak October 3, 2018 04:14 PM

تنها برنده حقیقی جایزه صلح نوبل پرزیدنت ترامپ است!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: