آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 9 فروردین ماه 1397 = 29-03 2018

گزارش؛ چين می تواند دلار نفتی را سرنگون کند

تحلیل چند رسانه خبری درباره تصمیم اخیر چین؛

چين مي تواند دلار نفتي را سرنگون و يوآن نفتي را جايگزين آن کند

چين براي نخستين بار ثبت قراردادهاي فوري نفتي با پول ملي اين کشور را براي مقابله با سلطه دلار آمريکا بر معاملات در بازار جهاني انرژي آغاز کرده است. پکن تلاش مي کند يوان را به يک پول بين المللي در معاملات تجاري با ديگر کشورها بدون به کار گيري ارز واسطه مانند دلار، تبديل کند.

مقامات چيني اعلام کرده اند اکنون بيش از 60 کشور و منطقه در سراسر جهان براي معاملات تجاري خود از ارز يوان (پول ملي چين) استفاده مي کنند. اداره بورس شانگهاي، بهاي اوليه هر بشکه نفت را 416 يوان يعني معادل 65دلار و 80 سنت تعيين کرد. اين اقدام چين، سرآغاز دوره جديدي در تجارت نفت جهاني است که چند دهه است در انحصار دلار آمريکا قرار دارد و حجم آن به حدود دو هزار ميليارد دلار در سال مي رسد. با توجه به آنکه چين سال گذشته توانست آمريکا را پشت سر بگذارد و به وارد کننده اول نفت خام جهان تبديل شود، اکنون پکن در موقعيتي است که احتمالا مي تواند دلار نفتي را سرنگون و يوآن نفتي را جايگزين آن سازد.

ماهنامه آمريکايي ترومپ نیز اين تصميم پکن را ضربه سنگيني به دلار آمريکا که هم اکنون نيز از ارزش آن کاسته شده است ، توصيف کرد و نوشت اين تصميم به افزايش ارزش يوان به عنوان ارز جهاني برتر منجر مي شود. پکن در 26 مارس يک قرارداد نفتي پيش خريد براساس يوآن چين منعقد کرد، اقدامي که احتمالا نفوذ بين المللي دلار آمريکا را به شدت محدود مي سازد.

بر اساس اين قرارداد سرمايه گذاران خارجي قادر خواهند بود در بازار بورس بين المللي شانگهاي به جاي دلار آمريکا با يوآن چين به خريد و فروش نفت بپردازند. به گزارش رويترز، در مدت 2 ساعت و نيم از نخستين روز مبادلات بر اساس اين قرارداد، 15/4 ميليون بشکه نفت خام معامله شد.

وبلاگ اقتصادي زيروهج ZeroHedge نيز اين اقدام چين را ضربه سنگيني براي دلار تضعيف شده آمريکا توصيف کرد. از دهه 1970 تجارت جهاني نفت تقريبا به طور کامل با دلار آمريکا که به دلار نفتي شهرت دارد، انجام شده است. انجام معاملات نفتي براساس دلار، موجب شد ميزان تقاضاي جهاني براي دلار و اوراق قرضه آمريکا افزايش يابد و واشنگتن بتواند نفت مورد نياز خود را با پولي خريداري کند که هر وقت خواست مي تواند آن را چاپ کند.

نشریه «اکونوميست» نیز نوشت: چين بيست و ششم مارس (دو روز قبل) قرار دادهاي فروش آتي نفت را راه اندازي کرد تا در بازار جهاني به نفوذ بيشتري دست يابد. به طور کلي هر کشوري براي اينکه يک قدرت نفتي محسوب شود بايد توليد کننده مهم نفت باشد. چين بزرگترين وارد کننده نفت در جهان است ولي باز هم مي خواهد انحصار در اين باشگاه را بشکند. برخي افراد معتقدند اگر چين موفق شود، يوآن واحد پول اين کشور ممکن است به تدريج جايگزين دلار در معاملات نفتي شود.



شهنام March 29, 2018 10:58 PM

دوزار بده آش به همین خیال باش

گزارش یا اعتراض به این نظر


آتش و آرام March 30, 2018 04:00 PM

چین چهل سال نفت ما را رایگان خریداری کرده است هیج هم بعید نیست

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: